Listn lanceert introductiecampagne, luister selectief

09-06-2022 (17:04) - Campagnes

Het nieuwe podcastplatform Listn lanceert een campagne die vier weken lang landelijk zichtbaar is in een brede mediamix van audio, social, print en outdoor. Listn is onderdeel van FD Mediagroep en is een podcastplatform voor de zakelijke doelgroep. Met de campagne 'Luister selectief' geeft het Listn een stem aan alle professionals die door de bomen het bos niet meer zien.

Het succes van het medium podcast is ook meteen het grote probleem: hoe kies je de juiste podcast? Er zijn miljoenen podcasts om uit te kiezen. Voor veel luisteraars ligt hier de uitdaging. Onderzoek toont aan dat nieuwe podcasts via-via worden ontdekt; 53 procent van de tips komt van kennissen en 47 procent wordt getipt door social media. Daarnaast, zo blijkt uit onderzoek, vertrouwen luisteraars hun favoriete mediamerken bij het kiezen van podcasts.
 

Menselijke touch

Listn is een podcastgids, volledig op basis van menselijke selectie, die de meest actuele tiplijst samenstelt. Samen met FD en BNR doet de redactie van Listn het voorwerk; luisteren, filteren en selecteren, zodat er elke week een lijst overblijft met zakelijke podcasts die de moeite waard zijn.
 
Waar platforms zoals Spotify en YouTube een algoritme inzetten om aanbevelingen te doen, zit de meerwaarde van Listn in de menselijke factor. Alle aanbevelingen kunnen eenvoudig worden gefilterd op onderwerp, aantal minuten of taal. Zo helpt Listn de luisteraar met een selectie op maat. De selectie kan ook wekelijks ontvangen worden via een nieuwsbrief.
 
"In het spoor van digitale transformatie blijft een menselijke touch wenselijk", zegt Sandor Janssen, directeur van Listn. "Door handmatige selectie krijgt de podcastluisteraar ongekende mogelijkheden om een gevarieerd aanbod te horen. De zoektijd wordt verkort, er kan makkelijker worden gekozen en het aanbod blijft breed verdeeld."


De kunst van het weglaten

Meer keuze is dus niet altijd beter. Listn beheerst dan ook de kunst van het weglaten. Dat begint bij de ‘e’ die wegvalt in de merknaam Listn. En dat wordt ook gebruikt bij het communiceren van oplossingen, zoals "luister selecti*f", "luister slimm*r" en het opvallende "luister mind*r".
 
Op heel specifieke plaatsen, zoals in vakbladen, op relevante locaties of waar gerichte targeting mogelijk is, wordt de doelgroep direct aangesproken met – voor die omgeving – relevante podcastverwijzing. Zo laat Listn zien dat ze er is om mensen vooruit te helpen.
 

Credits

Brand Development: Jurjen Born, Pascal Boogaert, Paul van Berkel
Campagne: Stredge, Jurjen Born en Design Rebels, Paul van Berkel
Audio: Capital of Media, Anthony Timmers en Pim Kilian
Media: Wisecrackers, Paulien van Stijn & Prevolution, Mareille Prevo
Brand Activation: Raul&Rigel, Alexis Verschueren en Melanie Papilaya
Adverteerder: Sandor Janssen, Jorick Meeuwisz