Logo IAmsterdam gehackt

14-04-2016 (14:44) - Campagnes

De non-profit stichting Burennetwerk Amsterdam kon wel wat meer naamsbekendheid gebruiken. Om dit te realiseren ontwikkelde Eigen Fabrikaat een opvallende guerrilla campagne voor en door Amsterdammers, inclusief een PR-stunt waarin het beroemde IAmsterdam logo werd gehackt.
 

In heel Amsterdam zijn ze te vinden: goede buren. Mensen die bereid zijn even de handen uit de mouwen te steken om een buurtgenoot te helpen met een klusje, boodschap of om een praatje te maken. Dankzij Burennetwerk Amsterdam vinden buren elkaar. Er weten alleen nog veel te weinig Amsterdammers van het bestaan van deze stichting; daar moest verandering in komen. Met dat doel ontwikkelde reclamebureau Eigen Fabrikaat daarom een typisch Amsterdamse campagne, inclusief opvallende PR-stunt.

De aftrap van de campagne was een ‘hack’ van de beroemde IAmsterdam letters op het Museumplein. De stunt, uitgevoerd door de goede buren zelf, leverde direct PR op in Amsterdamse media inclusief het Parool, AT5 en AmsterdamFM. Daarnaast voerden de ruim 800 bestaande goede buren van Burennetwerk zelf campagne door de boodschap ‘ik ben goede buur’ en ‘goede buur was hier’ in heel Amsterdam te verspreiden.

Eigen Fabrikaat heeft de campagne met nagenoeg 0 budget weten te realiseren, dit mede dankzij de hulp van betrokken partners en leveranciers. 

400% meer aanmeldingen
In de eerste campagne week heeft een recordaantal nieuwe goede buren zich aangemeld (met een stijging van bijna 400 procent!). Is er nog nooit zoveel social interactie rondom Burennetwerk geweest en staat de telefoon/mail roodgloeiend met nieuwe hulpaanvragen. Een leuk bijkomend effect: veel ‘slapende’ goede buren werden weer actief.

Credits

Klant: Burennetwerk Amsterdam
Bureau: Eigen Fabrikaat
Fotografie & Film: Mark de Rouw
Editor: Erwin Verweij
Drukwerk: MullerVisual Communication
Geluidsstudio: Sound Circus
Voice over: Paul Groot
Online development: Innerword.nl