Marktplaats: geef vaker tweedehands speelgoed cadeau

01-11-2022 (10:00) - Campagnes

Marktplaats lanceert een feestdagencampagne om ouders te inspireren kinderen vaker tweedehands speelgoed cadeau te geven in plaats van nieuw. De campagne gaat live met onder andere een tv-commercial op nationale tv-zenders.

(Groot)ouders leven vaak in de veronderstelling dat ze kinderen alleen blij kunnen maken met een nieuw cadeau tijdens de feestdagen. Kijk eens naar tweedehands speelgoed door de ogen van een kind, is de campagneboodschap. Het maakt voor kinderen geen verschil, maar voor het milieu, de portemonnee en de wereld wel. 

Consumptiegedrag

Met de nieuwe campagne speelt het handelsplatform in op de maatschappelijke discussie rond (massa)consumptiegedrag en het belang van hergebruik van producten. Het handelsplatform geeft daarmee opvolging aan haar feestdagencampagne van 2021, waarin zij voorspelde dat de keuze voor tweedehands in de komende jaren steeds normaler wordt.

Nog lang niet uitgespeeld

Gregory Kukolj, CMO van Marktplaats: “(Groot)ouders willen het beste voor hun (klein)kind en zien tweedehands speelgoed nog vaak onnodig als een mindere optie. Uit eerder onderzoek en onze campagne blijkt dat kinderen dit heel anders zien. Voor hen is het leuk, avontuurlijk, doet het niet onder voor nieuw en is het nog lang niet uitgespeeld. Tweedehands speelgoed cadeau geven is net zo goed, of eigenlijk nog beter. Het loont dus om de zolder of kasten op te ruimen en speelgoed een tweede leven te geven. Of het verlanglijstje van je kind te bestuderen en eens op Marktplaats te kijken voor een tweedehandse variant. Zo maak je kinderen blij en doe je tegelijkertijd goed voor de wereld.”