Metakids start confronterende campagne rondom erfelijke aftakeling bij kinderen

29-06-2022 (08:53) - Campagnes

Een metabole ziekte wordt veroorzaakt door een foutje in het DNA van beide ouders. Een noodlottig toeval dat vaak pas aan het licht komt na de geboorte. De onomkeerbare aftakeling is dan al ingezet.
 
Zonder snelle diagnose en passende behandeling is het noodlot bezegeld. In de nieuwe campagne van stichting Metakids zien we ouders die zich schuldig en machteloos voelen, ook al konden ze niks doen aan de ziekte van hun kind.
 
Georgette Bicker van stichting Metakids: ‘Nog niet veel mensen weten het, maar metabole ziekten zijn één van de grootste doodsoorzaken onder kinderen in Nederland. Veel kinderen halen hun eerste verjaardag niet eens. Onderzoek naar een snelle diagnose en behandeling is dus van levensbelang.’
 
Joe Public ontwikkelde de campagne die voor bekendheid en donaties moet zorgen. Fotograaf Frank Ruiter maakte de impactvolle foto’s van de ouders in hun eigen woonkamers. We zien onder meer Floor en Helen met een foto van zoontje Kick. Kick takelt na zijn geboorte razendsnel af en overlijdt al na 5 maanden.
 
De campagne gaat live op 28 juni en wordt uitgerold op televisie, online en outdoor. Op de website van Metakids staan verhalen van de ouders, waarin ze hun hele verhaal vertellen.
 

Credits

Metakids: Georgette Bicker, Mirjam Willinge Prins, Dominique Knaepen, Pieter Brinkhorst
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Strategie: Jeroen van Eck
Account: Eva Krook, Jolies van Rijn, Brent Slooten
Creatieve directie: Marcel Hartog
Creatie: Ruben van Dijk, Mats Wilke
Productie: Joe Public Shoot
Producers: Fiona Jacob, Dylan Driessen
Fotografie: Frank Ruiter
D.O.P.: Gabor Deak
Grading: Remi Lindenhovius
Sounddesign: Most
Voice-over: Dieuwertje Blok
Online: Ton Habraken
Edit: Johannes de Jong