Nieuw cosmeticamerk is er 'voor iedereen'

30-08-2021 (13:54) - Campagnes

Hoe introduceer je een nieuw skincare merk in Nederland onder een jonge, moeilijk te bereiken doelgroep? Dat vroeg CeraVe (L’Oréal) aan FCB Amsterdam. FCB Amsterdam bedacht het concept ‘Laat je zien’: een oproep om je niet te laten leiden door onzekerheden, omdat je mooi bent zoals je bent. Sophia schreef op basis van dit concept het lied “Mooiste”.
 
CeraVe staat voor inclusiviteit. Hun producten zijn voor iedereen geschikt, makkelijk verkrijgbaar én betaalbaar. Maar ook in haar communicatie wil CeraVe alle mensen omarmen met de slogan “CeraVe voor iedereen”. Het Amerikaanse merk is opgericht in samenwerking met dermatologen en is wegens de combinatie van laagdrempeligheid en effectiviteit in 2020 viral gegaan op TikTok. Nu het merk in Nederland geïntroduceerd wordt sloegen L’Oréal en FCB Amsterdam de handen ineen om deze kernwaarden op de juiste manier over te brengen.
 
Desalniettemin richt de campagne zich op een jonge doelgroep die zich laat leiden door sociale media en popcultuur. Naast vermaak en verbondenheid heeft dat ook een donkere kant. Je wordt continu blootgesteld aan schoonheidsidealen die niet realistisch zijn. Onzekerheid over je eigen uiterlijk ligt op de loer, en nergens voor nodig volgens CeraVe.
 

Het idee

Hierdoor ontstond het concept ‘Laat je zien’: een oproep om je niet te laten leiden door onzekerheden, omdat je mooi bent zoals je bent. Samen met Sophia heeft FCB Amsterdam dit gedachtegoed in een lied gevat ‘Mooiste’. Dankzij haar eigen onzekerheden, groeiende carrière, jonge fans en sociale kanalen is zij de ideale vertegenwoordiger van de campagneboodschap ‘laat je zien’. Deze samenwerking heeft niet geresulteerd in een traditionele reclamecampagne. Het is een symbiotische relatie geworden met de entertainmentindustrie, waarin alle communicatiemiddelen teruggrijpen naar een lied met hit-potentie dat te beluisteren is via alle streamingdiensten.
 

Credits
Adverteerder: L’Oréal ACD

Rob Philips
Sophie van Stokrom
Miranda Nieuwland
 
Campagne: FCB Amsterdam
Concept: Viet Ta Trong, Rolf Bias
ECD: Massimo van der Plas
Strategie: Bram Draaijer 

Song
8Ball Music

Eva Glasbeek (videoclip)