Nieuwe campagne onderstreept Heineken's hoge verwachtingen van biermerk Texels

22-08-2022 (16:00) - Campagnes

Vandaag zet biermerk Texels een volgende stap op het vasteland in de landelijke campagne ‘Op z’n Texels’. Na een kleinschalige introductie eerder dit jaar met outdoor en enkele social assets, wordt nu uitgepakt met een tv-commercial en digitale campagne.
 
De Op z’n Texels campagne kwam tot stand na een pitch in 2021 die werd gewonnen door Alfred. Paul van Kuilenburg, strategy director bij Alfred: “Op z’n Texels gaat over een eigenzinnige eilandmentaliteit. Eilandbewoners kijken immers net even anders naar de wereld. Ze zijn niet zo bezig met wat er aan de overkant speelt en pakken de zaken op hun eigen manier aan. Deze mentaliteit voel je overal op het eiland, en al helemaal als je de Texels Brouwerij bezoekt. Vriendelijk en gemoedelijk, met tegelijk ook een eigenzinnig randje. Dat gevoel willen we vangen in de campagne.” Bij een biermerk dat zo is verweven met haar herkomst, ligt het gevaar op de loer dat een campagne vooral het eiland Texel verkoopt. Van Kuilenburg: “Om die reden staat alles in de campagne in dienst van het bier. Een eigenzinnige eilandmentaliteit komt tenslotte ook goed van pas als je iets bijzonders wilt brouwen.”
 

Texelse elementen

Nederland werd in juni getrakteerd op de eerste outdoor uiting van de rode Texelse vuurtoren en een kleinschalige digitale campagne. Diezelfde vuurtoren komt terug in de TVC, waarin ook andere typisch Texelse elementen figuren, zoals de Texelaar (het lokale schaap) en het wisselvallige weer. De TVC, digital campagne en uitbreiding van de outdoor uitingen maken de campagne nu zichtbaar voor het grote publiek.
 

Ambitie

De verwachtingen rond Texels liggen hoog. Marc Scholten, Marketing Manager Craft bij HEINEKEN Nederland: “Texels brouwt niet alleen goede bieren, maar is ook een zeer sterk merk. Een merk met een verhaal en fysieke plek waar de Texels-beleving te bezoeken is. Maar Texels heeft de potentie die veel verder gaat dan de eilandgrenzen. Maar ondanks dat de verwachtingen hoog zijn, voelt de campagne niet als een typisch product van een grote multinational of gearriveerd groot merk. Van Kuilenburg: “We willen Texels laten groeien op een manier die de charme van een kleinschalige brouwer behoudt. Dat heeft onze aanpak in de campagnevoering echt richting gegeven. De toon, de stijl, de sfeer en de cast: in alles is Texels heel dicht bij zichzelf gebleven. Precies zoals je van eigenzinnige eilandbewoners kunt verwachten.”
 

credits

Texels/Heineken: Laurens Pot, Marc Scholten, Els Dijkhuizen
Bureau: Alfred International & Freddy
Creatie: Jorn Kruijsen (CD), Robin Meekel, Simon van Gorkum, Paul van Uden
Strategie: Paul van Kuilenburg
Account: Mark de Leeuw, Naomi Bogers
Agency Producers: Vittoria Robijns, Sasja van Nie
Design: Hans van Mechelen
Productiemaatschappij: Hobby Film
Director: Magnus Renfors
DOP: Robbie van Brussel
Edit: MRTN
Fotografie & Animatie: Arthur Mebius & Manuel Ferrari