Noors postbedrijf Posten stelt klimaatverandering aan de kaak in kerstcommercial

23-11-2022 (16:13) - Campagnes

Posten, de Noorse postdienst, maakt ieder jaar rond de kerstperiode een opvallende commercial. Dit jaar wordt er een serieuzer verhaal vertelt, waarin tegenstrijdigheden en conflicten rond klimaatverandering naar boven komen. 

De kwestie van klimaatverandering komt naar voren in een sombere film die een liefdesaffaire tussen de Kerstman en Moeder Aarde in kaart brengt. In de film is het paar eerst gelukkig samen, maar ze beginnen ruzie te maken naarmate de kerstperiode nadert. Desondanks eindigt de film met een sprankje hoop. De kerstadvertentie is geproduceerd door Arts & Sciences en geregisseerd door Sean Meehan.

Uitstoot verminderen

Het idee voor de advertentie, door het Noorse bureau POL, is afkomstig van PWC Norway's Climate Index, waaruit blijkt dat van de honderd grootste Noorse bedrijven er slechts tien de uitstoot hebben verminderd in overeenstemming met de doelstellingen van het Akkoord van Parijs. Posten is één van de tien. De hoop is dat de kerstcampagne van dit jaar andere bedrijven zal motiveren om ook hun uitstoot te verminderen. "We zien dat klimaatverandering en milieukwesties belangrijk zijn en vooral jongeren aanspreken, maar we willen ook dat deze campagne een breder en emotioneel betrokken publiek bereikt dat aan de top van het bedrijfsleven zit", zegt Monica Solberg, marketingdirecteur bij Posten.