Oxfam Novib vraagt met Spoken Word campagne aandacht voor gelijkheid
Oxfam Novib lanceert samen met Dawn een Spoken Word campagne met als thema gelijkheid. De onderwerpen die aan bod komen, raken onder andere het klimaat, mensenrechten, eerlijke lonen en vastgeroeste systemen die ongelijkheid in stand houden. In drie spoken word videos zijn artiesten Roziena Salihu, Gershwin Bonevacia en Amara van der Elst te zien met een eigen vertaling van wat gelijkheid voor hen betekent.
Het doel van de reeks video’s is om het gesprek over ongelijkheid op gang te brengen en publiek te betrekken in de missie van de organisatie om mee te strijden voor gelijkheid. Directeur Engagement Lilian Alibux: “We willen met de videos een boodschap geven aan het Nederlands publiek op een manier die raakt en mensen aan het denken zet. De strijd voor gelijkheid uitleggen in 90 seconden, aan een breder publiek dat hier niet dagelijks mee bezig is, was een uitdaging. Spoken word is dan ook een perfecte vertaling voor onze maatschappelijke boodschap, omdat deze kunstvorm speelt met taal en diepgang.”
Lyrics-videoclips
Filmmaker Maarten Groen, verantwoordelijk voor de campagnevideo’s, haalde zijn inspiratie uit het principe van lyrics-videoclips. “Zeker bij hip-hop wordt er regelmatig gekozen voor een video waarin de lyrics letterlijk worden verwerkt in de typografie. Hierdoor worden tekst en inhoud benadrukt, in plaats een performance. In deze campagne is de tekstuitbeelding van de artiest minstens zo belangrijk. We hebben een mooie balans gevonden in de combinatie van performance en typografie. We hebben gekozen voor het draaien op film en in-camera effecten om op een pure en poëtische filmwijze de inhoud te onderstrepen. De boodschap komt zo echt binnen, zeker op een groot scherm in de bios waar je geen afleiding hebt.”
De campagne, die loopt tot en met 11 januari, is onderdeel van de vernieuwde merkpositionering van Oxfam Novib en wordt onder andere vertoond in bioscopen en filmhuizen, online en via Boomerangkaarten. ‘Social first’ creatief bureau Hammerfest maakte een online doorvertaling naar een kijkje achter de schermen die vanaf 27 december zichtbaar zijn op de social kanalen van Oxfam Novib.
Credits
Creatie en strategie: Dawn
Productie: DPPLR DOP en regie: Maarten Groen
Online bureau: Hammerfest