Panenka en Ogilvy Social.Lab roepen voetballiefhebbers om goals te planten

21-03-2022 (07:00) - Campagnes

Iedere seconde verliezen we drie voetbalvelden aan bos. Dit is niet alleen slecht voor onze planeet, maar ook voor voetbalfans die toen ze opgroeiden bomen vaak als doelpalen gebruikten. Het voetbal-magazine Panenka en Ogilvy Social.Lab combineerden hun liefde voor voetbal met hun toewijding aan duurzaamheid in de #PlantingGoals campagne die wereldwijd wordt uitgerold.
 
Bij de april editie van Panenka magazine ontvangen abonnees een pakketje met boomzaden. Aan de hand van eenvoudige instructies worden de lezers gevraagd om de goals van de toekomst te planten. Het is zo eenvoudig als een zaadje in een gat planten, 7 grote stappen zetten en daar het tweede zaadje in een ander gat planten. De 7 grote stappen zijn representatief voor de afstand tussen de twee palen van een echte voetbalgoal.
 

World Tree Day

Het initiatief, dat samenvalt met ‘World Tree Day’ op 21 maart, benadrukt het belang van bomen voor zowel de mens als het milieu.
Met dit initiatief zullen we de voetbalgemeenschap motiveren om van de aarde een gezondere omgeving te maken voor iedereen. De campagne start in Spanje om samen te vallen met de lancering van het tijdschrift en zal wereldwijd worden uitgerold met de steun van ex-voetballers, influencers, voetbalfans, sportjournalisten en milieuactivisten. Het uiteindelijke doel is om wereldwijd duizenden goals te planten.
 
Panenka's Àlex López Vendrell: “Dankzij het buitengewone bereik en de opwindende kracht van voetbal, kan en moet het een hulpmiddel zijn om een betere wereld te creëren. Daarom promoot Panenka het ‘Planting Goals’-initiatief: zodat we via voetbal het bewustzijn kunnen vergroten om een groenere en duurzamere planeet te creëren voor de toekomst.”
 

Creatieve aanpak: goals planten

Ogilvy Social.Lab Amsterdam maakte gebruik van een inzicht dat resoneert met iedereen die als kind ooit heeft gevoetbald: de meeste mensen hebben ooit in hun leven wel eens twee bomen gebruikt als doelpalen. Dat inzicht gebruikt Panenka om alle lezers aan te moedigen om de bomen van de toekomst te planten als onderdeel van het World Tree Day-initiatief. Panenka ondersteunt initiatieven voor ecologische duurzaamheid en een groene en leefbare stad. Het is Panenka’s doel om met deze campagne aandacht te vestigen op de inzet van de voetbalwereld voor een duurzame toekomst in gemeenschappen en mensen te inspireren om over te gaan op actie.
 

PANENKA #PlantingGoals from Ogilvy Amsterdam on Vimeo.