Popcorn Stories werkt mee aan nieuwe online training suïcidepreventie

06-09-2022 (11:07) - Campagnes

De nieuwe ‘Vraag Maar’ Online Training van Stichting 113 Zelfmoordpreventie is gericht op het gesprek met jongeren die rondlopen met gedachten over zelfdoding. Professionals en naasten krijgen middels de online training inzichten en handvatten aangereikt om deze jongeren te helpen door met ze te praten.
 
Dat is hard nodig, want zelfdoding is doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren tussen de 10-25 jaar. De online training werd geproduceerd door Popcorn Stories, Digit Paint, Burobecking en Stichting 113 Zelfmoordpreventie.
 
In de training zit onder andere een interactieve video. Een indrukwekkend tool waarmee je als kijker het scenario kan bepalen aan de hand van drie mogelijke antwoorden. Op deze manier wordt goed duidelijk hoe belangrijk het is om de juiste vragen te stellen aan een jongere.
 
Creative Agency Popcorn Stories was nauw betrokken bij de productie van de training. Voor Creative Director Michan Tolman was het een belangrijk project: 'De openhartige verhalen in de training komen wel even binnen, maar moeten verteld worden. Alleen dan kunnen we het taboe doorbreken rondom dit onderwerp en het gesprek openbreken. Dat is van levensbelang.’
 
Volgens Sabine Jaken, a.i. Opleidingsmanager bij 113 Zelfmoordpreventie gaat het om bewustwording: ‘Je kunt echt iets betekenen voor een jongere als je weet wat de signalen zijn en vervolgens het gesprek durft aan te gaan. We hebben prachtige ervaringsverhalen van jongeren waarbij iemand op het juiste moment handelde, het gesprek aanging en de jongere naar de juiste hulp toe leidde. Ik ben trots op wat we samen met Popcorn Stories, Digitpaint en Burobecking hebben kunnen neerzetten.
 
In de trailer zijn korte fragmenten te zien van de indrukwekkende verhalen. De gratis training is vanaf nu te volgen op vraagmaar.113.nl
 

 

VraagMaar | praten over ZELFDODING kan levens redden from Stichting 113 on Vimeo.