#PrideIsNotAnAd wilt een einde maken aan pinkwashing

19-07-2022 (11:34) - Campagnes

Dit jaar neemt Boomerang Agency afstand van Pride-campagnes. Wat volgens Senior Creative Carolien Nieuweboer begon als organisaties die steun betuigden aan de LGBTQIA+ gemeenschap, is inmiddels veranderd in een winstgevende marketingmogelijkheid.
 
Nieuweboer: "In plaats van een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de LGBTQIA+ gemeenschap, zien organisaties Pride Month als een kans om hun imago een boost te geven. Zelfs met de beste bedoelingen blijft het in de meeste gevallen bij pinkwashing en rainbow capitalism."
 
Daarom komt Boomerang Agency met #PrideIsNotAnAd. Met deze beweging daagt Boomerang bedrijven, waaronder hun eigen klanten, uit om samen met hen een einde te maken aan het zien van Pride als een marketingmogelijkheid, en in plaats daarvan hun mediabudget te investeren in scholing en acties te ondernemen die iets betekenen voor de gemeenschap, zowel intern als extern. Boomerang Agency zal bedrijven verbinden met lokale en wereldwijde NGO’s, die zich focussen op initiatieven voor de LGBTQIA+ gemeenschap, om zo hun klanten en andere deelnemende bedrijven te helpen met het opzetten van een sterk DEI plan.
 

Hand in eigen boezem

Co-lead van Boomerang’s For Better ESG programma, Skip Rosamilia, vertelt dat ook Boomerang de hand in eigen boezem moet steken. Rosamilia: "Onze wens om de LGBTQIA+ gemeenschap goed te doen is niets nieuws - actiegerichte initiatieven maken deel uit van ons DNA, maar dat is geen excuus voor al die keren dat we Pride-campagnes hebben opgezet die meer imagoboost dan impact als resultaat hadden. Het is dus tijd dat Boomerang een sterker standpunt inneemt."
 
Boomerang benadrukt dat alle organisaties mee kunnen doen aan de beweging, ongeacht hun startpunt. De beweging is er voor organisaties die zich zojuist hebben gerealiseerd deel uit te maken van het probleem, die het onderwerp niet hebben durven aansnijden omdat ze geen fouten willen maken, maar ook voor organisaties die de gemeenschap al op een prachtige manier hebben gesteund en nog meer willen doen.
 
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.