Rijksoverheid lanceert vuurwerkcampagne ‘Weet wat je doet’
Met de nieuwe vuurwerkcampagne, gemaakt door Cheil Benelux, wil de Rijksoverheid jonge mensen aansporen veilig om te gaan met vuurwerk. Met een knipoog naar 80s actieheldenfilms laat de campagne zien hoe aantrekkelijk het is: iemand die weet wat ‘ie doet.
Jongeren en regeltjes over veiligheid blijft een ontzettend moeizame combinatie. Het jonge brein is impulsief en primair emotie gedreven. Het laat zich moeilijk sturen door rationele inzichten en ‘verstandige’ keuzes. Het voelt simpelweg te weinig de consequenties van risicovol gedrag. Het laat zich in zijn doen en laten met name sturen door de directe omgeving van vrienden en ‘voorbeelden’. Om die reden koos Cheil voor een campagne die vooral de emotie aanspreekt, vanuit het inzicht dat in actiefilms de situatie ultiem onder controle hebben juist de norm is.
Drie handelingsperspectieven vuurwerklont gebruiken, vuurwerkbril op en afstand nemen, komen als film-parts voorbij voo het hoogtepunt van de video wordt bereikt: zo cool zijn dat je niet omkijkt naar je eigen vuurwerk, maar weglopen.
De film werd gemaakt in samenwerking met Bruut Amsterdam en is vanaf vandaag te zien op social en op bioscoopschermen door het hele land. Naast de jongerencampagne werd eerder al de PR-campagne gelanceerd, die zich voornamelijk richt op ouders van jonge kinderen. Kindervuurwerk bestaat niet, luidt de campagne, eveneens gemaakt door Cheil Benelux.
Credits
Rijksoverheid: Karin van de Meeberg, Anouk Drechsel, Charlotte van Slagmaat
Concept: Thijs de Boer, Kahraman Çinar, Daan Haak
Account: Judith Langeslag
Regie: Bram Koopmans
Productie: Bruut Amsterdam
Projectmanagement: Cath Kwok
Muziek: Soundsright
Rijksoverheid-Kindervuurwerk Bestaat Niet.mp4 from Cheil on Vimeo.