RIVM campagne tegen HPV-kanker van start

02-02-2022 (15:33) - Campagnes

Deze week start het RIVM een landelijke campagne om behalve meisjes ook jongens uit te nodigen voor een vaccinatie tegen HPV-kanker. Omdat het vaccin het beste werkt voordat iemand in aanraking komt met het virus, gaat de vaccinatieleeftijd omlaag van dertien naar tien jaar. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne en roept hierin jongeren op zich met 1 vaccin te beschermen tegen 6 soorten kanker.
 
Veel ouders en jongeren doen vanzelfsprekend mee met het Rijksvaccinatieprogramma. Hun belangrijkste motief is het beschermen van de gezondheid. Maar sommige ouders en jongeren zitten met vragen en twijfels. In een serie online films gaat deze groep in gesprek gaan met elkaar en deskundigen.
 

Achtergrond

Jaarlijks krijgen in Nederland bijna 400 mannen kanker door HPV, ongeveer 80% daarvan kan voorkomen worden met de HPV-vaccinatie. HPV is een zeer besmettelijk en veelvoorkomend virus, waar acht op de tien mensen mee geïnfecteerd raakt. De vaccinatie van jongens draagt daarom bij aan de bescherming van de gehele bevolking.Het HPV-vaccin is geregistreerd voor gebruik bij kinderen vanaf negen jaar. Bij de start van de HPV-vaccinatie in 2010 werden meisjes vanaf dertien jaar uitgenodigd, om er zeker van te zijn dat ze lang genoeg beschermd waren. Uit onderzoeken in binnen- en buitenland is gebleken dat de vaccinatie langdurig beschermt en kan deze eerder worden aangeboden. Dat is belangrijk, want het vaccin werkt het beste voordat iemand in aanraking is geweest met het virus. HPV-virussen zitten vooral op de huid en slijmvliezen rond de geslachtsorganen en in de mond-keelholte, waardoor het behalve via seks ook makkelijk wordt doorgegeven via handen, vingers en mond.
 
De HPV-vaccinatie is onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma dat wordt gecoördineerd door het RIVM.  

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Toiny van der Palen en Stephanie Teelen
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Barry Bol, Joris Bellemakers, Wilmar Versprille en Joeri Jansen
Account: Rasjan Tahir en Judit de Graaf
Productiemaatschappij: Unit C.M.A
Fotografie en regie: Robin de Puy
Grading: Maarten van Rossem
Design: Jorn Slotboom
Edit: Annelien van Wijnbergen
PR: exPRtease
Media: Initiative