Roorda recyclet ‘Afscheid’ van Xander de Buisonjé voor koelkastinruilen.nl

11-05-2022 (08:30) - Campagnes

Slechts een op de zeven Nederlanders weet dat de koelkast het meest energieslurpende apparaat in huis is. Door het inleveren van hun oude koelkast kunnen Nederlanders in theorie 400.000 ton CO2-uitstoot en veel geld op hun energierekening besparen. Roorda Reclamebureau ontwikkelde daarom in opdracht van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN), APPLiA Nederland en de Wecycle-inleverpunten een campagne waarin koelkastbezitters worden opgeroepen afscheid te nemen van hun oude koelkast.
 
Het omruilen van oude, onzuinige koelkasten sluit aan bij het pakket met 54 maatregelen dat Urgenda heeft opgesteld om de CO2-uitstoot in Nederland te verminderen. Door in mei of juni hun oude koelkast in te ruilen voor een zuiniger exemplaar, kunnen Nederlanders 400.000 ton CO2-uitstoot besparen. Doel van de campagne is consumenten informeren over duurzaam gebruik en het nut van recyclen.
 
Voor de campagne recyclede Roorda Reclamebureau Xander de Buisonjé’s grootste hit ‘Afscheid’. In deze nieuwe versie neemt Xander niet afscheid van zijn geliefde maar van zijn energieslurpende koelkast. In de apotheose van het nummer legt hij uit waarom het nu echt tijd is om afscheid te nemen. Wie een oud exemplaar inlevert krijgt namelijk €35,- korting bij aanschaf van een nieuw, duurzaam apparaat. Als aftrap van de campagne bracht Xander de Buisonjé zijn gerecyclede versie live in de Milieustraat in Soest tijdens een exclusief miniconcert waar fans alleen welkom waren in gezelschap van hun oude koelkast.
 

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat tweederde (69%) van de ondervraagden de koelkast pas vervangt als hij niet meer werkt. Bij het kopen van een nieuwe kijken ze vooral naar de prijs. Dat en meer blijkt uit onderzoek naar het recyclen van koel- en vriesapparatuur door PanelWizard onder 1.544 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van koelkastinruilen.nl

Opvallend is dat prijs wordt genoemd als belangrijkste afweging bij het kopen van een nieuwe koelkast, terwijl juist het blijven gebruiken van een oudere koelkast veel geld kost. Het kan soms duurzaam zijn om apparaten langer te gebruiken, maar dat geldt niet voor koel-vriesapparatuur. Het is voordeliger voor het milieu en de portemonnee om die in te ruilen voor een energiezuiniger model. Maar  13% van de ondervraagden weet dat de koelkast het meest energieslurpende apparaat in huis is, 38% denkt dat de droger meer verbruikt, 15% noemt de wasmachine. Vooral zestigplussers schatten het verbruik van de koelkast of vriezer laag in: slechts 8% ziet ‘m als grootverbruiker. Ook valt op dat de oudere consument vaker een oudere koelkast heeft. Van de ondervraagden vervangt 69% de koelkast pas als deze kapot gaat.
 

Credits

Creatie: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula rasa
Muziek: SoundsLikeNando
Productiemaatschappij: Holy Fools
Director: David Eilander
Producer: Elles Markx
Productiemanager: Wouter Flipse
D.O.P. : Floris van der Lee
Edit: Tobias Cornelisse
VFX: Captcha
PR: exPRtease