Soursop maakt film voor Nike over Britse tennisster Emma Raducanu

30-06-2022 (10:37) - Campagnes

Emma Raducanu won vorig jaar de US Open, nadat ze eerder met ademhalingsproblemen had moeten opgeven op Wimbledon. Nike focust in de film niet alleen op haar snoeiharde groundstrokes, maar ook op mentale gezondheid.

In tegenstelling tot veel 'bombastische' sportfilms brengt de 4 minuten durende minidocumentaire van het Amsterdamse bureau Soursop een genuanceerd verhaal van een 19-jarige topsportster. Raducanu, die maandag in de eerste ronde van Wimbledon – in haar eerste wedstrijd op het Centre Court – met 6-4, 6-4 van de Belgische Alison Van Uytvanck won, vertelt daarin voor het eerst over de stress en angst die ze vorig jaar ervoer.

De verder vrij lichtvoetige longform film geeft daarmee een inkijkje in het leven van iemand met een 'smetteloos' imago, die oorspronkelijk mediaschuw was. Van iemand die zichzelf nu moet toestaan om niet perfect te zijn, en inmiddels weet: "Als je altijd perfect bent, push je jezelf niet meer. Dat is nodig om beter te worden." Maar vooral van een 19-jarige jonge vrouw met een ontwapenende lach.
 

Soursop

De hoofdfilm maakt onderdeel uit van een digitale en social campagne voor Nike van creatief bureau Soursop, die verder bestaat korte video’s en fotografie. Medeoprichter en Executive Creative Director Ravi Amaratunga Hitchcock, die eerder Pi Studios van We Are Pi leidde: "We hebben haar gevolgd naar waar ze heen wilde, waar zij zich op haar gemak voelde: naar Bromley, een buitenwijk van Londen, waar ze vandaan komt en waar ze haar verhaal vertelde. In dat opzicht deden wij precies datgene waar de minidoc over gaat: focussen op haar welzijn. We wilden van haar een mens maken; een superster is ze al."
 

Credits

Klant: Nike
Creative agency: Soursop
Productiemaatschappij: Untold Studios, Londen
Regie: Pip & Lib
Fotografie: Laura Allard Fleischl