VanMoof speelt in op pandemie met wereldwijde campagne
10-08-2021 (10:09) - Campagnes
VanMoof lanceert haar tweede tv-commercial als onderdeel van haar nieuwste wereldwijde campagne, in de vorm van een cinematografische film gecreëerd door VanMoof en gedraaid door de in Amsterdam gevestigde regisseur Paul Geusebroek. De campagne van VanMoof trekt wereldwijd de aandacht door mensen in steden te inspireren om vooruit te bewegen, in plaats van terug te vallen in oude en destructieve mobiliteitsgewoonten van vóór de pandemie.
Vanuit het rumoer van de stad komt triomfantelijk een fietser tevoorschijn. Zij baant zich soepel een weg door de verkeersopstopping, terwijl de auto's en hun bestuurders om haar heen symbolisch in de tijd terugkeren. De commercial van Coolest Dutch Brand 2019 VanMoof wil hiermee laten zien dat een terugkeer naar de disfunctionele status-quo van files, vervuiling en verkeersagressie niet de weg vooruit is. Fietsen is daarentegen de verademing die ons milieu en stadsbewoners wél hard nodig hebben. De commercial is geregisseerd door Paul Geusebroek van HALAL.
Verenigde Staten
De campagne loopt wereldwijd op YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat, en zal zowel in de Verenigde Staten als in Nederland en Duitsland op tv te zien zijn. Het is de eerste keer dat VanMoof een tv-commercial uitzendt in de VS. Na een enorme groei van de vraag naar e-bikes als gevolg van de COVID-19-pandemie, is de VS de grootste groeimarkt voor VanMoof. De commercial van VanMoof wordt daar op een cruciaal moment uitgezonden. Uit onderzoek dat VanMoof in samenwerking met YouGov voor World Bike Day heeft laten uitvoeren, blijkt dat de mentaliteit en het gedrag ten opzichte van fietsen in grote Amerikaanse steden op een positieve manier is veranderd. Met bestaande VanMoof Brand Stores in New York City, Seattle, San Francisco en een vestiging in Los Angeles die in de herfst opent, breidt de Amerikaanse VanMoof-community zich snel uit.
Eerste commercial
Vorig jaar werd de allereerste tv-commercial van VanMoof door de ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) van de Franse televisie geweerd. De reden hiervan was dat er met de commercial een ‘angstklimaat’ gewekt werd. Deze uitzonderlijke reactie vestigde wereldwijd de aandacht op VanMoof.