WARC Rankings 2022: Creative 100 bekend!

15-03-2022 (11:04) - Campagnes

Creative 100, de ultieme onafhankelijke wereldwijde benchmark voor marketing die creatieve uitmuntendheid viert, is nu gepubliceerd met de meest bekroonde campagnes en bedrijven ter wereld. De Creative 100 ranking is samengesteld door WARC, het internationale bedrijf dat inzicht geeft in marketing, en is tot stand gekomen door de resultaten van de belangrijkste wereldwijde en regionale creatieve awardshows die in 2021 zijn gehouden, samen te voegen. De prijzen worden bepaald door een wereldwijde enquête onder de industrie en in overleg met de Adviesraad van de WARC Rankings.
 
De meest creatief gevierde campagne van 2021, #wombstories voor het dameshygiënemerk Bodyform/Libresse/Libra, gebruikte de kracht van storytelling om de complexiteit en realiteit van het vrouw-zijn te omhelzen. De campagne van AMV BBDO London is hartverscheurend, maar wil taboes doorbreken en vrouwen trots maken op hun lichaam. Nicholas Hulley en Nadja Lossgott, Chief Creative Officers bij AMV BBDO, zeggen over de campagne: "Wombstories is onze meest diepgaande en complexe onderneming geweest - zowel emotioneel als technisch. Durven luisteren en duiken in de donkere kant van de ervaringen van mensen met hun baarmoeder en worstelen met een octopus van een campagne met zo veel armen die allemaal moesten voldoen aan onze ambitie van creativiteit en empathie. Maar de complexiteit is het waard, om miljoenen mensen zich begrepen te laten voelen en, in veel gevallen, elkaar de hand te reiken om eindelijk hun baarmoederverhalen te delen."
 
Op de tweede plaats staat True Name voor Mastercard van McCann New York. De campagne betuigde zijn steun aan de LGBTQIA+-gemeenschap in de VS door het eerste betaalproduct te lanceren waarbij mensen hun zelfgekozen naam op hun kaart konden zetten. Derde is Donation Dollar, een campagne voor de Royal Australian Mint door Saatchi & Saatchi Melbourne, waarbij een donatiemunt werd gecreëerd om goede doelen te steunen.


Creatief agentschap #1: Publicis Milaan

Van de derde plaats vorig jaar is Publicis Milaan opgeklommen naar de top 100 met vier campagnes: voor Diesel (x2), Heineken en Barilla. AMV BBDO London volgt op de voet met twee campagnes, een voor Macmillan Cancer support en de hoogst genoteerde #wombstories. Africa São Paulo staat op de derde plaats met vier campagnes voor House of Lapland, SporTV, Folha de SP en Associação Brasileira de Psiquiatria.
 
Bruno Bertelli, Global Chief Creative Officer, Publicis Worldwide, zei: "De nummer 1 positie van Agency of the Year in de WARC Creative 100 Ranking is een bewijs van hard werken, een bewezen model van data en creativiteit en de dapperheid van onze mensen en klanten. We blijven elkaar stimuleren om verder te gaan en beter te zijn en dat werpt zijn vruchten af. Proficiat aan iedereen bij Publicis Italië."
 

#1 Creatief Netwerk: Ogilvy

Ogilvy behoudt zijn toppositie voor een tweede achtereenvolgend jaar, met vier bureaus in de top 50 die punten bijdragen aan het totaal, waaronder DAVID Miami en DAVID Madrid die beide in de top vijf staan. Publicis Worldwide en DDB Worldwide volgen op respectievelijk de tweede en derde plaats.
 
Liz Taylor, Global Chief Creative Officer van Ogilvy, zegt: "Het is spannend om door WARC te worden uitgeroepen tot het meest creatieve netwerk ter wereld. Het feit dat we dit predikaat voor het tweede achtereenvolgende jaar verdienen, getuigt van het harde werk en de toewijding van onze teams over de hele wereld, die voortdurend onvergetelijke ideeën afleveren die een impact hebben op onze klanten. Deze prestatie is ook een bewijs van de grenzeloze creativiteit die ons netwerk verenigt over geografische gebieden, capaciteiten en culturen heen. Ik wil iedereen bij Ogilvy bedanken voor hun bijdragen, en onze moedige en gewaardeerde klanten voor hun partnerschap, samenwerking en vertrouwen."
 

#1 Holdingmaatschappij: Omnicom Group

Omnicom Group stijgt één plaats naar de pole position. WPP zakt naar de tweede plaats en Interpublic Group blijft op de derde plaats.
 

#1 Merk: Burger King

Fastfoodketen Burger King is voor het vierde achtereenvolgende jaar het creatiefste merk, met zes campagnes in de top Creatieve 100 voor vier markten - Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Bodyform/Libresse/Libra volgt op de tweede plaats, en Mastercard staat op de derde plaats, vorig jaar nog op #25.
 

1# Adverteerder nummer 1: AB InBev

Brouwerijgigant AB InBev, die de afgelopen jaren gestaag is opgeklommen in de Creative 100 Rankings, staat dit jaar op de eerste plaats. Restaurant Brands International zakt naar de tweede plaats en Unilever stijgt van de zevende plaats vorig jaar naar de derde plaats.
 
Pedro Earp, Chief Marketing Officer, AB InBev, zei: "We voelen ons vereerd dat we op de eerste plaats staan op het gebied van creativiteit. De afgelopen vijf jaar hebben we creativiteit in onze kernactiviteiten verankerd, wat tot een aanzienlijke bedrijfsgroei heeft geleid. Deze transformatie heeft AB InBev gekenmerkt door haar creatieve uitmuntendheid, strategische durf en versnelde innovatie. Hoewel ons werk nog niet gedaan is, heffen we vandaag het glas op onze mensen en onze partners die het hun missie hebben gemaakt om een toekomst van meer vreugde te creëren."
 

#1 Land: USA

De VS behoudt zijn plaats als veruit de meest creatief bekroonde markt ter wereld. Het Verenigd Koninkrijk blijft tweede, en Frankrijk stijgt naar de derde plaats.
 
De volledige rankings zijn hier te vinden.