WNF: opgeven of doorgaan?

16-11-2015 (11:16) - Campagnes

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) voert sinds vandaag campagne voor de aarde. Ambassadeur André Kuipers heeft de campagnevideo Aarde op 1 officieel gelanceerd op zijn twitteraccount.


afwijkende boodschap
De boodschap van de campagnevideo wijkt af van eerdere campagnes van de natuurbeschermingsorganisatie. Er is bewust gekozen om niet alleen de schoonheid van de natuur te laten zien, maar ook de onomkeerbare gevolgen als de mensheid in dit tempo doorgaat met vernietigen. De kijker krijgt de keus Geven we de aarde op of geven we de aarde door? In de 0’60” versie staan drie bedreigde diersoorten en hun urgente bedreigingen centraal: berggorilla’s en ontbossing, ijsberen en smeltend zeeijs en tijgers en stroperij. De muziek bij de video is Hey World (don’t give up) van de Amerikaanse maatschappelijk betrokken componist, muzikant en schrijver Michael Franti en zijn band Spearhead.  De campagnevideo is vanaf 1 december op de Nederlandse tv te zien en eindigt vlak na de Klimaattop op 16 december.
 
televisieshow
De campagne eindigt op 16 december met een televisieshow ‘Zet de aarde op 1’, die vanaf 21:30 live wordt uitgezonden op NPO1. Samen met AVROTROS en een twintigtal betrokken artiesten vraagt het WNF alle Nederlanders om ‘De Aarde op 1’ te zetten en het werk van de natuurbeschermingsorganisatie te steunen. De artiestenteams schrijven speciaal voor deze avond samen met bevriende artiesten een lied. Ze laten zich hiervoor inspireren door een bedreigd dier en de belangrijkste gevaren voor hun leefgebied. Presentatie van de televisieshow is in handen van Frits Sissing.
 
campagnesite
Op de campagnesite wnf.nl/aardeop1 zijn de grootste acute gevaren voor vijf bedreigde diersoorten en hun leefgebied uitgelicht: de neushoorn, de rivierdolfijn, de ijsbeer, de zeeschildpad en de berggorilla en hun bedreigingen stroperij, vervuiling, afname van zee-ijs, overbevissing en ontbossing.