Anna Noyons (Ink) vanuit München: 'Nederlanders durven risico’s te nemen'
19-05-2022 (17:08) - Creatie
Waarom ben je naar de MCBW gegaan?
'Ink ontwikkelt schaalbare oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken in de vorm van producten, diensten en interventies die het beste in de mens naar boven halen. Ik ben naar München gekomen omdat ik benieuwd was of social design hier leeft. In Nederland is het nieuw vakgebied, maar we merken dat de vraag toeneemt en steeds meer instellingen en bedrijven de creatieve sector willen betrekken bij maatschappelijke uitdagingen. Is dit buiten Nederland ook al het geval? Dat was mijn onderzoeksvraag voor dit bezoek.'
En?
'Het thema van de week was ‘Moving horizons’ wat denk ik erg toepasselijk is. Wat ik heb gezien is dat er wel veel gepraat wordt over innovatie en design op een maatschappelijk niveau. Veel van de talks en workshop gingen over de openbare ruimte of verduurzaming. Dus het idee dat creatieven kunnen bijdragen aan de grote transities komt hier ook langzaam op. Aan de andere kant heb ik een aantal gesprekken gevoerd met gelijksoortige strategische ontwerpbureaus die graag meer impact gedreven projecten zouden willen doen. Zij geven aan dat er nog weinig echt betaald werk is. Er is nog niet echt een bestaande, specifieke markt voor social design.'
'Het inspireert me dat de toegevoegde waarde van design en innovatie nu ook wordt gezien door de EU en dat daar hele concrete samenwerkingen en projecten uit voorkomen'
Wat zijn de grootste maatschappelijke uitdagingen waar we als creatieve industrie voor staan en waarbij we dankzij design relatief snel mee kunnen helpen?