Melkweg ondersteunt jong talent met initiatief Young Creatives

10-11-2022 (09:30) - Creatie

Met de lancering van de nieuwe website en de presentatie van het multidisciplinaire festival Oyster, start het Amsterdamse cultuurpodium Melkweg een nieuwe fase in haar bestaan. Het wil de unieke kwaliteiten van het gebouw sterk gaan benutten en daarnaast wordt er vanuit de nieuwe afdeling Young Creatives ingezet op talentontwikkeling voor nieuwe generaties.

Met drie verschillende concertzalen, een filmzaal, expositieruimte en eetcafé onder hetzelfde dak, neemt Melkweg een unieke positie in het Nederlandse podiumlandschap en wellicht zelfs daarbuiten. De mogelijkheden die zo’n multidisciplinair gebouw biedt gaan de komende tijd verder worden uitgediept door de Melkweg. Het deze week gepresenteerde festival Oyster is de eerste aankondiging en het podium heeft de ambitie om de komende jaren meer eigen, multidisciplinair geprogrammeerde festivals te organiseren die gebruik maken van de volle kracht en karakter van het unieke gebouw.

Young Creatives

De focus op het gebouw is niet de enige stap die Melkweg maakt richting de toekomst. Eentje waarbij Melkweg vol inzet op een actieve plek in de jongerencultuur en de potentiële toekomst voor jong talent op elk gebied. Met het oog hierop is de afdeling Young Creatives in het leven geroepen. Deze is gericht op het faciliteren, voeden en ondersteunen van artiesten en jonge creatieven, op elk niveau en in verschillende disciplines.

Dat wordt op verschillende manieren gedaan. Jonge makers wordt een podium geboden in programma’s als RADAR, de terugkerende showcaseavond, CINERADAR, voor jong Nederlands filmtalent, of middels een plek in de Melkweg Expo. Ook achter de schermen wordt talent gezocht en ondersteund. Melkweg ontwikkelt een uitgebreid leertraject door middel van stageplekken op de afdelingen marketing en techniek en in de toekomst ook bij productie, administratie en gebouwbeheer en zet jong talent in bij (externe) programmeertrajecten. Via diverse andere initiatieven wordt ook de link met andere culturele plekken in de stad gelegd, om zo in verbinding te staan en Melkweg zo een kloppend cultureel hart voor jong talent te maken.

Frisse blik

“Jongeren zijn vernieuwers, hebben een frisse blik op de maatschappij en zijn onze toekomst. De Melkweg leert graag van de belevingswereld van jongeren. Om onze status quo aan te passen, te vernieuwen, te herzien en ruimte te maken. Om middels programma’s, leertrajecten en ontmoetingen ideeën uit te wisselen waarbij wij als podium zelf blijven leren en zo ook voor komende generaties relevant kunnen blijven'
aldus Laura Vogelsang, Artistiek Directeur Melkweg

Op de vandaag gelanceerde nieuwe website is het multidisciplinaire karakter van de Melkweg direct vanaf de homepage nog beter zicht- en voelbaar. De afgelopen maanden hebben Grrr, de creative digital agency voor zinnige zaken, en Melkweg achter de schermen gewerkt aan deze nieuwe website waarop ontdekken centraal staat. Bezoekers maken kennis met diverse programma’s, disciplines en genres, doordat ze op de homepage bij ieder bezoek weer een ander universum van aanbod te zien krijgen.