BAAS wordt helemaal BAAS

04-02-2014 (08:24) - Gastcolumn

Steeds vaker willen bedrijven een app. Terecht, want steeds meer mensen zijn gewend alles met hun smartphone of tablet te doen. Maar om goed te kunnen functioneren heeft die app bijna altijd informatie nodig uit de backoffice van de klant. Beelden, data of bedragen bijvoorbeeld. Helaas is die backoffice daar meestal niet op voorbereid. Integendeel, vaak is het vrijwel onmogelijk om die een beetje netjes met de app te laten commu­niceren. De interne IT afdeling van de klant heeft niet de tijd of capaciteit om dit aan te passen. Met als mogelijk resultaat gefrustreerde gebruikers en een app die
al snel in de prullenbak verdwijnt.
 
Is het dan jammer maar helaas voor de app? Dat hoeft niet. In 2014 zien we steeds vaker BAAS oplossingen om dit te fixen. Back-end as a service. Dit is een dunne laag tussen de app en de back-
office, die precies de juiste informatie filtert en geschikt maakt voor de app. Zo hoeft niet de hele backoffice ‘app-proof’ gemaakt te worden. Het scheelt dus geld én tijd.
 
De meest gangbare vormen van back­office kunnen ook als plugin door een BAAS oplossing ondersteund worden. Dan wordt de integratie helemaal over­zichtelijk. Google, Facebook en Amazon zijn er al druk mee bezig. Dus ik durf rustig te zeggen dat 2014 het jaar van BAAS wordt. In de mobiele wereld dan.
 
Philip Provoost
Technical director
 

Dit artikel is trend 8. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.