De doorbraak van 'Creadativiteit'

30-01-2014 (08:41) - Gastcolumn

Big Data. Er is in 2013 over geen onderwerp zoveel gezegd en geschreven als dát (bijna 2 miljoen hits op Google). Je zou haast vergeten dat het over inzicht in echte mensen gaat. Geen CustomerID’s in een database, maar mensen zoals jij en ik. Mensen met idealen, dromen, wensen en verlangens.
 
‘Een nieuwe werkelijkheid die ook nieuwe kansen biedt’
Daar ligt de uitdaging voor 2014: Stoppen met het blindstaren op het Big Data-vraagstuk. Maak je ook niet te druk over mogelijk strenger wordende privacy-regels. Zie het als een nieuwe werkelijk­heid die ook nieuwe kansen biedt. Je moet er rekening mee houden. Data-driven marketing helpt je om voor individuele potentiële en bestaande klanten relevant te blijven. Nu, over 10 en over 30 jaar.
 
Maar… als je je als marketeer druk maakt om Big Data en privacy-regels vanwege achterblijvende conversiecijfers en verkopen, dan wordt het tijd dat je als merk aan jezelf de vraag stelt: ‘Ben ik wel interessant genoeg?’ Het klinkt misschien een beetje vreemd uit de mond van een Customer Relationship Marketingspecialist, maar zonder magische vonk ben je nergens. Als je niet de kunst verstaat om mensen dronken te maken van verlangen, dan is een relatie ver weg.
 
‘Een nieuwe werkelijkheid die ook nieuwe kansen biedt’
Mensen eisen van merken dat ze meer­waarde bieden in hun dagelijks leven. Het gaat er niet om ze schoenen te ver-kopen maar om ze een betere hardloper te maken. Niet om ze koffie te slijten, maar om er achter te komen welke smaak ze in het assortiment willen. Trek in de showroom niet triomfantelijk een doek van het nieuwe model maar dompel de mensen onder in 125 jaar Münchener merkhistorie met als extatisch hoogtepunt: je eigen heilige koe die je aan het einde van de dag tegemoet rijdt. Wat ik hiermee wil zeggen: ja, data zijn belangrijk. Je kan ermee personaliseren en relevant blijven door de tijd heen.
 
‘Creativiteit en data botsen niet. Die versterken elkaar juist’
Maar je gaat er als merk pas echt plezier van hebben, als je data vanuit individuele profielen toepast in en vastlegt vanuit betekenisvolle programma’s en campagnes die mensen de meerwaarde bieden waarvoor ze op dat moment ontvankelijk zijn. Creativiteit en data botsen niet. Die versterken elkaar juist. Creadativiteit: Creativiteit, maar dan persoonlijk en relevant.
 
Gerben Busch
Managing director
 
Dit artikel is trend 6. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport.

  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.