Krokodillentranen

15-07-2009 (00:00) - Gastcolumn

Misschien over iets anders dan recessie in de column, luidde het verzoek….

Twee weken geleden was ik twee dagen bij het Cannes Advertising Festival. Op eigen kosten. Geen nominatie, geen declaratie. En terecht. Veel fascinerende mensen gesproken, maar ook enkele bureau- en klantenjankers. Allen in het management van Nederlandse vestigingen van internationale ondernemingen. De huilbuien worden veroorzaakt door Londen en New York.

Meer regels, meer druk op de kosten en minder vrijheid. ‘Ze willen ook nu kost wat kost winst.’ Onderwijl 7 euro neertellend voor een flesje 1664… 

Heel raar, dat gejank. In het geval van de bureauhuilebalken

WPP of ’n Interpublic zijn houdstermaatschappijen ergo banken. Voor de vorm papegaaien ze iets over passie of creativiteit, maar zelfs dat mondt uit in een optelsom: wie heeft de meeste awards. De meeste winst, de meeste vestigingen, de meeste blue chip klanten.

Optellen en aftrekken staan centraal. Natuurlijk neemt de druk toe. Als je zelf geld op een spaarrekening zet, verwacht je rendement. Ook in 2009. Om dan op kosten van je netwerk in Cannes aan de bar Martinez te gaan zeurbekken over beknotting en jezelf gekscherend filiaalchef noemen, is stuitend. Want dat ben je. Een reclamefiliaalchef.

Het hoofdkantoor van de HEMA staat in Amsterdam en de vestiging in Amstelveen wordt geleid door een filiaalchef. Ook ik bij G2. Je voelt je ondernemer en handelt graag als ondernemer, maar dat ben je niet. Je werkt met geld (en enkele netwerklanten) van een ander. Een ondernemer heeft geen vast maandelijks salaris, geen zekerheid dat de huur wordt betaald en vaak is het onzeker of hij alle leveranciers op tijd kan betalen. Bij een netwerkbureau is dat allemaal keurig geregeld.

En, ja ze doen moeilijk. Ontzettend moeilijk.

Maar dat wist je van tevoren, ook toen de recessie in de coulissen stond en de bonussen nog binnen rolden. Sla eens ‘n lunch over en loop eens binnen bij een ziekenhuis. Waar ze omgaan met echte deadlines voor gemiddeld 1500 netto per maand. Zeg maar, vier nachten met ontbijt in de Majestic Cannes. Stop met piepen en plengen. Vind je het niet leuk meer ? Neem ontslag! Wordt ondernemer. Doe ik ook. Als het mij te veel wordt, zeg ik op. Beloofd is beloofd. Maar niet zeiken over het netwerk. Dat wist je van tevoren.

Gé Key
G2 Amsterdam


 


Reacties

kennen we multilul nog van de heren jiskefet. Was dus helemaal geem persiflage,dacht dat echt toen. Tjonge jonge wat een acteurs,....
blijkt reclame nederland ineens een grote jiskefet.
je zou maar postbode zijn bij tnt. das pas erg. van een laag inkomen naar helemaal niets. en ook gewoon mensen he,...die postbode's.
herinner me nog een uitspraak van die gek van grey. "vroeger kwamen ze het geld met bakken naar binnen gooien, nu moeten we er voor werken". reclame nederland bestaat voor 65 % uit dat verwende jongetje van vroeger bij de voetbal, zijn vader was trainer, pa reed een mercedes, jongetje heeft nu bedrijf van pappa en gaat failliet. huis weg, vrouw weg, maitresse weg,auto weg. blijkt alles een luchtbel te zijn geweest. net reclame
jeppe @ 15-07-2009 12:59 uur
helemaal goed, hoop dat je snel een eigen tent begint !

JS
jeff @ 15-07-2009 20:24 uur