Opmars mobiel niet te stuiten
22-06-2015 (07:17) - Marketing
Uit de Nationale E-mail Benchmark van de DDMA blijkt dat de opmars van mobiel niet te stuiten is. ‘Met de opmars van mobiel is responsive design niet meer te ontwijken.’
Gemiddeld één derde van de ontvangers opent e-mail op zijn mobiel. Bij B2C ligt dit aantal nog hoger, op zo’n 40%, met de sectoren recreatie en e-commerce als absolute uitschieters. Hier opent de helft van de ontvangers nieuwsbrieven mobiel.
Dit blijkt uit door de DDMA gepubliceerde vierde editie van de Nationale E-mail Benchmark, het onderzoek naar het rendement van en de trends in e-mailmarketing. Dit jaar zijn 3,6 miljard e-mails in 144.175 campagnes onderzocht.
‘Met de opmars van mobiel is responsive design niet meer te ontwijken’, zegt Ronald Dubbeldam, voorzitter van de DDMA ESP commissie: ‘Als je kijkt naar B2C e-mail dan opent 43% van de ontvangers een e-mail op zijn mobiel, 37% klikt.’
Voor de negentien onderzochte sectoren geldt dat de mobiele open rates variëren tussen de 20% en 45%. De click through rates tussen de 20% en 30%. De meeste bedrijven spelen op deze behoefte in door hun e-mails responsive te maken (62%). Slechts een handjevol maakt zijn content ook dynamisch, afgestemd op de voorkeuren van de ontvanger 15%.
Net als in de voorgaande edities, laat ook dit onderzoek zien dat e-mailings naar kleinere groepen ontvangers een veel hogere open- en klikratio hebben. De kleinere e-mailings zijn veelal afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken en interesses.
De gemiddelde openratio bij een e-mailbestand tot 5.000 ontvangers is ongeveer 40%, bij grotere bestanden vanaf 50.000, wordt nog een maar een kwart van de mails geopend.