BNR krijgt facelift

22-11-2022 (11:27) - Media

Na ruim 10 jaar heeft BNR een nieuwe huisstijl. Door de sterke groei en innovatie in podcasts en visuele radio, groeide de behoefte om de signatuur van BNR door te vertalen naar een originele en vernieuwende merkidentiteit. De herkenbare microfoon en het kenmerkende BNR-geel zijn het vertrekpunt voor de nieuwe huisstijl, die over alle visuele uitingsvormen te zien is.

Samen met strateeg Arnout Visscher is gewerkt aan de definitie van de merkwaarden. De pay-off ‘Blijf Scherp’ is een product van dit traject. Marketingmanager Sharine de Rooij: “Dit afgelopen voorjaar werd duidelijk dat de merkidentiteit en huisstijl tekort schoten. Wat je op je scherm zag bleef achter bij de ontwikkeling en dynamiek van BNR.”

In samenwerking met strategisch creatief bureau D8 is de merkidentiteit en positionering verder aangescherpt. D8 heeft een stijl ontwikkeld die de iconische elementen respecteert en naar een hoger niveau tilt. Graham Sturt, Creative Director D8: "Het sprak voor zich dat we het karakteristieke BNR beeldmerk moesten omarmen. De nieuwe stijl laat verder veel ruimte en vrijheid voor expressie, maar zorgt ook een overtuigende en herkenbare signatuur" .

Zo heeft de gele microfoon een subtiele maar effectieve facelift gehad. Ook zijn onder andere de typografie en het kleurenpalet aangepast. De Rooij: “De nieuwe ‘brand identity’ is schaalbaar en heel praktisch toepasbaar. Maar belangrijker: het is een directe weergave van waar BNR voor staat en wat we onze luisteraars willen bieden. Daarom werkt het.”

Marc Adriani, hoofdredacteur, is blij met de vernieuwing: "Onze podcasts hebben nu een eigen smoel, de energie spat er vanaf. Ik kijk uit naar de komende periode waarbij ook de studio's een metamorfose ondergaan." 


Bureaus

Marketing

Economisch