HOI: dagbladtitels in de lift, tijdschriften dalen verder

26-06-2013 (09:44) - Media

De betaalde oplages van de kranten van NRC blijven in de plus. NRC Handelsblad groeit 0,7% en ochtendkrant nrc.next klimt 0,3% in het eerste kwartaal van 2013 ten opzichte van een jaar eerder. De groei komt van digitale lezers. 

Met name de groei van de digitale oplage van nrc.next is opvallend. De oplage is elf keer groter dan een jaar geleden: van bijna 1.000 groeide de digitale oplage naar 11.277. Opgeteld bij de papieren oplage telt nrc.next nu 73.458 betaalde exemplaren, een lichte groei ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

De betaalde papieren oplage van De Telegraaf en Algemeen Dagblad is vorig kwartaal verder gekompen ten opzichte van een jaar eerder. Bij de Volkskrant nam de oplage daarentegen toe.Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met circa 20.000 kranten tot 483.041, bij het AD met 8000 naar 377.418. Beide kranten meldden voor het eerst wel de aantallen digitale klanten. Bij De Telegraaf waren dit er 28.709, bij het AD 21.691.
 
De Volkskrant zag de papieren oplage met ruim 5000 kranten oplopen naar 238.165 en registreerde ook 10.000 digitale klanten meer dan in het eerste kwartaal van 2012.
 
In alle tijdschriftcategorieën waren er meer dalers dan stijgers in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. Het gaat om de totaal betaalde gerichte oplage en een vergelijking met de oplage van het eerste kwartaal van 2012.
 
Bij de vrouwenbladen doen Linda (182.531 naar 186.772), 100% NL Magazine (106.155 naar 108.228) en Elle (lichte stijging van 88.811 naar 89.736 exemplaren) het goed. Maar er zijn vooral dalers. Zo gaan Libelle (407.390 naar 381.190) en Margriet (234.112 naar 214.316) flink omlaag in oplage. Andere forse dalers zijn Glamour (112.832 naar 92.969), Flair (87.526 naar 64.809), Grazia (77.538 naar 64.286), Viva (64.324 naar 48.783) en Marie Claire (58.502 naar 41.552).
 
Bij de RTV bladen is geen enkele stijger te noteren. Veronica Magazine (725.614 – 625.110), Avro Bode (261.534 – 234.112), TV Krant (152.084 – 132.961) en Televizier (134.546 – 121.587) zijn de grootste dalers.
 

NU.nl/HOI/NRC/ZIJonline

Bureaus

Marketing

Economisch