Hyves marginaliseert verder
18-02-2013 (09:11) - Media
Het gebruik van Hyves kelderde van begin 2012 naar begin 2013 opnieuw. Een jaar geleden gaf nog 24 procent (3 miljoen mensen) aan actief te zijn op het Nederlandse sociale netwerk. Inmiddels is dat nog slechts 9 procent (1,2 miljoen mensen). Slechts 300.000 Nederlanders gebruiken Hyves dagelijks.
De groei van Facebook en Twitter is in Nederland gestagneerd. Het gebruik van Hyves blijft verder kelderen. Dit alles uit cijfers van Newcom Research & Consultancy dat in januari 2013 bijna 13.500 Nederlanders ondervraagd heeft.
Belangrijke kanttekening is dat alleen mensen van 15 jaar en ouder hebben meegedaan aan het onderzoek. Wel is het zo dat de cijfers uit januari met eerdere soortgelijke onderzoeken vergeleken worden.
Duidelijk wordt dat inmiddels 60 procent van de Nederlanders gebruikmaakt van Facebook. Dat komt neer om zo'n 7,9 miljoen mensen, zo schrijft Marketingfacts op basis van het onderzoek. Opvallend is dat de groei afneemt. Van 2011 naar 2012 groeide het aantal Nederlandse Facebookgebruikers met 45 procent. Afgelopen jaar was dat 3 procent.
NU.nl/Marketingfacts