Inspectie geeft FNV gelijk: regionale omroepen de fout in met schijnconstructies Tentoo

20-07-2022 (16:47) - Media

Medewerkers van regionale omroepen die via Tentoo DC&C (Directors Cast & Crew) waren ingehuurd, zijn onterecht aangezien voor zzp’er. Dat blijkt uit twee zojuist verschenen eindrapporten van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
 
Op verzoek van de FNV deed de Inspectie onderzoek naar schijnzelfstandigheid en onderbetaling van enkele tientallen medewerkers van RTV Oost en Omroep Brabant.
 
De Arbeidsinspectie heeft vastgesteld dat journalisten en technici ter beschikking zijn gesteld door Tentoo DC&C en daarom werknemers zijn en daarmee dezelfde rechten moeten hebben.
 

Fictief dienstverband

Bij RTV Oost en Omroep Brabant werkten mensen die geen zelfstandige waren, maar ook geen werknemer. Ze hadden een zogenaamd fictief dienstverband, op basis van het rariteitenbesluit. Op die manier waren medewerkers bijvoorbeeld wel verzekerd tegen werkloosheid maar werd de cao niet toegepast, werd voor hen geen pensioenpremie afgedragen en ontvingen ze geen bijdrage in de ziektekostenverzekering. Ook hield Tentoo DC&C onterecht 3.75% commissie in voor ‘bemiddeling’. Veel andere regionale omroepen werkten ook met de Tentoo DC&C-constructie. Gelukkig zijn, onder druk van de FNV, alle regionale omroepen inmiddels gestopt met Tentoo.
 
Dit onderzoek betekent dat ook de mensen die alleen via de Tentoo DC&C-constructie hebben gewerkt recht kunnen hebben op nabetaling. FNV-leden die via Tentoo CF&F (Collective Freelance & Flex) doorgeschoven zijn naar Tentoo DC&C zijn inmiddels, op twee na, allemaal volledig nabetaald.
 

Einde aan schijnzelfstandigheid

De FNV wil paal en perk stellen aan constructies op basis van schijnzelfstandigheid, waarbij de cao en werknemersrechten worden ontdoken. Anja Dijkman, FNV-projectleider Platformwerk: ‘De uitspraak van de Inspectie over Tentoo DC&C is daarom bijzonder belangrijk, ook omdat in andere sectoren nog altijd via soortgelijke Tentoo DC&C-constructies wordt gewerkt, zoals in de horeca, op het Mediapark en bij uitgeverijen.’

 


Bureaus

Marketing

Economisch