Lezen van krant op digitale platforms in opmars

05-03-2013 (08:20) - Media

Het lezen van dagbladen op mobiele platforms heeft in 2012 een grote vlucht genomen. Het raadplegen van de krant op mobiel en tablet is vergeleken met een jaar eerder gestegen met resp. 45% en 102%. De nieuwsmedia profiteren daarmee optimaal van de snel groeiende penetratie van mobiele devices. Dat blijkt uit het Media Standaard Survey (MSS), het onderzoek dat normcijfers levert voor de Nederlandse bereikonderzoeken.
 
Nieuwsmedia hebben in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de mogelijkheden van nieuwe devices als smartphones, tablets en e-readers. Er zijn verschillende proposities voor de nieuwe platforms ontwikkeld, denk aan websites, digitale edities, replica’s en apps. De vraag is natuurlijk hoeveel lezers deze nieuwe platforms genereren.
 
Sinds 2011 volgt het  Media Standaard Survey (MSS)  het gebruik van digitale platforms. Het doel hiervan is om de penetratie van het digitaal lezen in de tijd te volgen. Uit de nieuwe uitkomsten blijkt dat dagbladen zich goed voor de digitale platforms lenen: het percentage mensen dat dagbladen digitaal consumeert, is dan ook groter dan bijvoorbeeld tijdschriften.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch