Murdoch verbant Google

10-11-2009 (10:02) - Media

Zodra de nieuwssites van Rupert Murdoch zijn overgestapt op een betaalmodel sluit de mediamagnaat de digitale deuren voor Google en andere zoekmachines. Murdoch is het zat dat zoekmachines massa's ongeïnteresseerde toevallige passanten naar zijn nieuwssites stuurt. De miljardair verdient amper geld aan die digitale passanten en hij bouwt er geen trouwe lezerskring mee op. ‘Ok, het is goed voor webstatistieken. En dan?’

De Australiër sprak zich afgelopen weekend uit over de wankele positie van online media. Er zijn amper sites die echt veel geld verdienen, meent de senior. ‘Google pakt het verkeer en rent ermee weg. Ja, dit zijn bezoekers die anders niet komen, maar wat heb ik aan hen? Ik weet niet wie ze zijn, waar ze vandaan komen. Ik heb liever goede, betalende lezers.’

De ondernemer overweegt om zijn nieuwssites onzichtbaar te maken voor zoekmachines zodra die zijn overgeschakeld naar een digitaal abonnementenmodel. Dat zou voor enkele titels op reeds korte termijn zijn.

Murdoch, eigenaar van onder meer de Wall Street Journal in Amerika en The Times in Engeland, is bezig zijn nieuwsuitgevers bij te sturen naar een model waarbij klanten weer geen betalen voor materiaal waarin ze zijn geïnteresseerd. Tot nu toe is nagenoeg al het nieuws gratis te krijgen op internet. Murdoch wil het journalistieke ambachtswerk, de redactionele keuzes en toonstelling van zijn uitgaven weer exclusiever maken. Pas nadat iemand heeft betaald, krijgt hij toegang tot News Corps sites.
 


Emerce

Reacties

"Murdoch is het zat dat zoekmachines massa's ongeïnteresseerde toevallige passanten naar zijn nieuwssites stuurt" om vervolgens te zeggen "Ik ben het zat dat zoekmachines massa's ongeïnteresseerde toevallige passanten naar mijn nieuwssites stuurt"

Als Murdoch het nou eens om zou draaien en deze mensen als potentiele nieuwe lezers zou beschouwen krijg je nog veel aantrekkelijker model waarmee je geld kunt verdienen. Daarnaast is hij nu al niet in staat om op internet voldoende toegevoegde waarde te bieden.

Het aantrekkelijke kranten verdien model kan niet geevenaard worden. Hij is aan andere getallen gewent. Niet aan het gefragmenteerde miljoenen publiek met een eigen keuze vrijheid.
Robin @ 10-11-2009 11:15 uur

Bureaus

Marketing

Economisch