Murdoch verbant Google
10-11-2009 (10:02) - Media
Zodra de nieuwssites van Rupert Murdoch zijn overgestapt op een betaalmodel sluit de mediamagnaat de digitale deuren voor Google en andere zoekmachines. Murdoch is het zat dat zoekmachines massa's ongeïnteresseerde toevallige passanten naar zijn nieuwssites stuurt. De miljardair verdient amper geld aan die digitale passanten en hij bouwt er geen trouwe lezerskring mee op. ‘Ok, het is goed voor webstatistieken. En dan?’
De Australiër sprak zich afgelopen weekend uit over de wankele positie van online media. Er zijn amper sites die echt veel geld verdienen, meent de senior. ‘Google pakt het verkeer en rent ermee weg. Ja, dit zijn bezoekers die anders niet komen, maar wat heb ik aan hen? Ik weet niet wie ze zijn, waar ze vandaan komen. Ik heb liever goede, betalende lezers.’
De ondernemer overweegt om zijn nieuwssites onzichtbaar te maken voor zoekmachines zodra die zijn overgeschakeld naar een digitaal abonnementenmodel. Dat zou voor enkele titels op reeds korte termijn zijn.
Murdoch, eigenaar van onder meer de Wall Street Journal in Amerika en The Times in Engeland, is bezig zijn nieuwsuitgevers bij te sturen naar een model waarbij klanten weer geen betalen voor materiaal waarin ze zijn geïnteresseerd. Tot nu toe is nagenoeg al het nieuws gratis te krijgen op internet. Murdoch wil het journalistieke ambachtswerk, de redactionele keuzes en toonstelling van zijn uitgaven weer exclusiever maken. Pas nadat iemand heeft betaald, krijgt hij toegang tot News Corps sites.