Nieuwkomers bij publieksbladen doen het goed
04-01-2013 (08:21) - Media
Het HOI heeft naast de dagbladen gisteren ook de cijfers van de tijdschriftenoplages over het derde kwartaal van 2012 gepubliceerd. Er waren ondanks de malaise nieuwkomers zoals GOOISCH als Lifestyle en Discovery Magazine van HUB Uitgevers opgenomen in het 3e kwartaal. Met name GOOISCH scoorde spectaculair.
GOOISCH laat met een totaal betaalde gerichte oplage van 50.721 exemplaren Sanoma’s FAB (totaal betaalde gerichte oplage 16.870 exemplaren en min of meer gelijktijdig gelanceerd) ver achter zich. Algemeen hoofdredacteur Rob van Vuure van GOOISCH: ‘Wat een fantastische start. Dit jaar kan voor GOOISCH niet meer stuk.’
Geen verrassing is het dat de meeste tijdschriften lagere oplages behaalden in vergelijking met een jaar eerder. Net als krantenland zit ook bladenland al lange tijd in een voornamelijk neerwaartse spiraal. Maar er zijn gelukkig naast GOOISCH nog meer positieve uitzonderingen.
De nieuwe Mijn Geheim Special realiseerde een betaalde oplage van 30.096 exemplaren in het derde kwartaal. 100% NL Magazine realiseerde in Q3 een betaalde gerichte oplage van 110.312 exemplaren (tegen 69.519 exemplaren in Q3 2011). Ook Elle wist in de betaalde oplage een kleine pus te realiseren van ongeveer 2000 exemplaren ten opzichte van Q3 2011. Bij de sponsored magazines was Arts & Auto (+ circa 4.000 exemplaren) de winnaar. Bij de sportbladen is nieuwkomer Elf Voetbal Magazine met 45.718 exemplaren betaalde gerichte oplage nadrukkelijk aanwezig ten opzichte van de (verliezende) gevestigde orde.
Titels die zich recentelijk bij HOI hebben aangemeld zijn onder meer Max Magazine (vanaf 1e kwartaal 2013) van Max Media Produkties en Know How van Sanoma Media.