Programma RADAR doet aangifte tegen Google

06-10-2022 (16:08) - Media

AVROTROS-programma Radar heeft bij de Politie Midden-Nederland aangifte gedaan tegen Google. Dit omdat het techbedrijf oneerlijke handelspraktijken faciliteert én hiervan profiteert.

Google laat bedrijven die met hun advertentie bovenaan in de zoekmachineresultaten willen komen, die bedrijven in hun veilingen bieden op termen als bijvoorbeeld 'spoed loodgieter'. Bedrijven betalen voor de hoogste plek in deze branche 18 euro per klik. Een enorm verdienmodel van Google. Maar vaak blijken dit bedrijven te zijn die zich schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken. Google is hiervan op de hoogte, maar wijzigt haar beleid niet, zo blijkt uit onderzoek van consumentenprogramma Radar.

20 minuten, 1000 euro

Deze zomer schakelde Radar een loodgieter in die hoog in de zoekresultaten van Google staat. Op verborgen camerabeelden is te zien hoe de loodgieter de klant misleidt met niet kloppende bedragen en hoe hij 59,95 euro per strekkende meter spiraalveer vraagt. Deze truc is afgelopen januari veroordeeld door een kantonrechter omdat zo’n spiraal gereedschap is dat weer wordt meegenomen en dus niet per strekkende meter verkocht mag worden. De rekening van Radar bedroeg uiteindelijk meer dan 1.000 euro voor twintig minuten werk. Een betrouwbare loodgieter zou de verstopping voor 200 euro verholpen hebben.

Civiele zaak

Uiteraard heeft Radar ook aangifte gedaan tegen de loodgieter in kwestie. Dat kon pas na aandringen omdat de politie er aanvankelijk op wees dat dit een civiele zaak is. Een houding die veel gedupeerden van spoedloodgieters herkennen, blijkt uit talloze klachten bij Radar.

Meer effect

Door Google zelf te dwingen tot ander beleid, hoopt Radar meer effect te hebben dan alle valse loodgieters individueel aan te pakken. Met de aangifte wil het programma politie en justitie ertoe aanzetten druk te zetten bij Google.


Bureaus

Marketing

Economisch