Rutger van Hulst is BMYoung Mediatalent van het Jaar

06-10-2022 (09:00) - Media

Filmmaker Rutger van Hulst is verkozen tot BMYoung Mediatalent van het Jaar. Het was de vierde keer dat deze prijs namens het jongerenplatform van BM (Broadcast Magazine) werd uitgereikt.

Van Hulst kreeg de bijbehorende oorkonde tijdens de Dutch Media Week in Beeld & Geluid uit handen van Paul Römer, Raad van Bestuur/MD RTV & Social bij Talpa Network.

Behalve Rutger van Hulst waren ook Annabelle Aaftink (Hoofd Programma Ontwikkeling SimpelZodiak) en Sander Klicks (Producer ITV Studios) genomineerd voor de titel BMYoung Mediatalent van het Jaar 2022. Vorig jaar won Anne van der Velden, online creative bij BNNVARA, de award. In 2019 had Niels Lodeweges, bij EndemolShine verantwoordelijk voor Legends of Gaming, de primeur van deze prijs en het jaar erop won Alain Dikken, Solutions Manager bij NEP.

Motivatie

Van Hulst werd genomineerd door zijn collega-producent Gido Krom met de volgende motivatie: ‘Rutger is een maker met drive voor realistische fictie en studeerde dit jaar af als regisseur met een film gebaseerd op zijn waargebeurde verhaal. Rutger verloor vorig jaar op 21-jarige leeftijd beide ouders bij een bootongeluk in Friesland. Na hun overlijden merkte hij dat in zijn omgeving en over het algemeen vrij weinig tot niet wordt gepraat over de dood totdat het einde nadert of er een specifieke aanleiding voor is. Door wat hem was overkomen, besloot Rutger zijn verdriet om te zetten in een missie om het taboe rond om het bespreken van rouw en dood aan te pakken.’

‘Dit deed hij met de korte speelfilm Mijn ouders wonen op Jupiter, de eerste film die hij regisseerde en schreef. En met succes. De film genereerde veel media-aandacht wat leidde tot interviews met het AD, RTL Nieuws, een bezoek in de studio bij RTV Rijnmond en hij schoof aan bij Op1. Na de feestelijke première in Tuschinski werd de film vervolgens gedistribueerd in geselecteerde Pathé-bioscopen Ik zou Rutger graag willen nomineren voor zijn inzet voor het maatschappelijke doel. Het is bewonderenswaardig hoe hij zijn verdriet wist om te zetten in deze film. Hij heeft mensen weten te raken en te inspireren. Als je met je eerste film deze impact weet te genereren, is dit een regisseur van wie we nog veel goede films mogen verwachten.’

 


Bureaus

Marketing

Economisch