SBS digitaal wél succesvol
19-03-2013 (08:22) - Media
Tv-flop op tv-flop of niet: digitaal gaat het momenteel wel crescendo met SBS. De ‘full media format strategie’, die SBS Broadcasting sinds voorjaar 2012 uitrolt, lijkt een succes.
Formats worden niet meer alleen voor TV ontwikkeld, maar vanaf de basis neergezet als verhalen die op alle relevante platformen op de goede manier moeten worden verteld. Exclusieve digitale videocontent speelt daarin een belangrijke rol. Om deze content op de juiste wijze bij het publiek te krijgen, was er ook op technisch vlak veel vernieuwing nodig.
De full media aanpak is inmiddels een succes gebleken. De tweede schermen zijn bij elkaar al meer dan 200.000 keer gedownload in de verschillende app stores en worden door minstens zoveel kijkers gebruikt via de webvariant.
In de krappe twee maanden van haar bestaan, kon het videoplatform KIJK op bijna 1 miljoen unieke bezoekers rekenen en serveerde al ruim 2.2 miljoen videostreams. Uit de cijfers blijkt dat bezoekers, naast het terugkijken van programma’s, veelal komen voor de exclusieve fragmenten, betaalde films en series en de nieuwe service ‘KIJK eerder’, waarbij kijkers de kans krijgen om hun favoriete serie of tv-programma te bekijken voordat ze op televisie zijn uitgezonden.
Ook de intensieve social media aanpak bewijst succes; alleen al op Facebook zijn de zenders 300 procent gestegen in aantal volgers en op Twitter zijn de programma’s van SBS6, Net5 en Veronica regelmatig trending topic.