Social tv draait om functie, fun en saamhorigheid

27-05-2013 (08:11) - Media

Het internationale onderzoek ‘When Networks Network: TV Gets Social’ van Viacom International Media Networks (Viacom) benadrukt de wisselwerking tussen tv en social media.
 
In de internationale studie zijn social media dagboeken bijgehouden en online communities gemonitord. Tevens is een online survey uitgevoerd onder meer dan 5000 Viacom-kijkers in de leeftijd van 13 tot en met 49 jaar uit de VS, Engeland, Duitsland, Brazilië en Rusland, die minimaal één keer per week gebruik maken van twee of meer social media platforms. Wereldwijd nemen televisiekijkers per week deel aan gemiddeld 10 TV-gerelateerde activiteiten op social media.
 
In alle landen waar Viacom het onderzoek heeft uitgevoerd, is functionaliteit de belangrijkste motivatie wanneer het gaat om tv-gerelateerd social media gebruik. Zo maakt 44% gebruik van social media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over hun favoriete TV-programma en zoekt 37% toegang tot exclusieve content. Dit maakt social media wereldwijd de hedendaagse versie van een tv-gids voor de jonge kijkers.
 
De tweede belangrijke reden voor TV-gerelateerde social media-activiteiten is volgens het onderzoek onderlinge communicatie binnen een community. Kijkers maken gebruik van social media om te laten zien waar zij zelf naar kijken (34%, personal branding), om een verbinding aan te gaan met hun favoriete tv- programma (28%) en om een connectie aan te gaan met andere fans (28%). Kijkers die een programma ‘Liken’ of volgen op Twitter kijken ook meer dan gemiddeld naar het TV-programma (live, online of een herhaling) en zijn meer betrokken bij de digitale omgeving van het TV-programma en de zender.
 
Andere belangrijke redenen voor social media-activiteiten rondom televisie zijn prijsvragen (24%) of het spelen van spelletjes (25% games, 24% polls). Meer dan 30% van de onderzoeksgroep speelt wekelijks TV-gerelateerde social media-games. Deze games zijn daarmee een belangrijke manier om kijkers het hele jaar door te verbinden met een programma of zender.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch