Stijn zoekt naar perfectie in Spuiten & Slikken docu 'Mooi, Man'

21-07-2022 (16:16) - Media

Onderzoek van Spuiten en Slikken en 3Vraagt laat zien dat ruim 4 op de 10 mannen in Nederland onzeker is over hun uiterlijk. Vooral over hun lichaam (48%), geslachtsdeel (23%) en gezicht (22%). Een andere opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat 58% van de ondervraagde mannen minstens één negatieve gedachte per week heeft over zijn uiterlijk, en 24% heeft dat dagelijks.

In de Spuiten en Slikken documentaireserie 'Mooi, Man' onderzoekt Stijn de Vries het mannelijk schoonheidsideaal en zijn eigen onzekerheden op dit gebied. Op zijn vijftiende zocht hij al uit hoe duur het is om een neusverkleining te ondergaan en nog steeds is hij onzeker over zijn lichaam: de terugtrekkende haargrens, zijn kaaklijn, zijn armen, zijn slungelige lijf. En is zijn piemel wel groot genoeg? Sinds 1997 is het aantal cosmetische ingrepen onder mannen met 325% gestegen. In deze vierdelige documentaireserie onderzoekt hij waar het nieuwe schoonheidsideaal onder mannen vandaan komt en of het je gelukkiger maakt om daaraan toe te geven. Dit doet hij door met mannen te spreken die op hun eigen manier dealen met onzekerheden. Zo gaat Stijn sporten met een bodybuilder die anabolen gebruikt, doet hij een naaktshoot met een man die op OnlyFans zit en spreekt hij met een man die door een verstoord lichaamsbeeld leidde aan body dysmorphic disorder. En hoe zit het met de ‘normale’ Nederlandse jongeman? Zij vertellen voor de spiegel waar zij onzeker over zijn. De vierdelige documentaireserie ‘Mooi, Man’ is vanaf dinsdag 2 augustus om 17.00 uur te zien op het YouTube-kanaal van Spuiten en Slikken.

Stijn: "Ik heb het nooit met andere mannen over onzekerheid. Wij ‘horen’ immers stoer te zijn: handen vuil, schouders recht, spieren opgepompt en emoties weggestopt. Maar wat gebeurt er als ik het gesprek begin? Ondertussen streef ik in deze serie naar mijn vorm van perfectie. Ga ik me beter voelen als ik dat gespierde lichaam en die strakkere kaaklijn heb? Dat ga ik uitzoeken."
 
Beeld credits: Lin Woldendorp

 


Bureaus

Marketing

Economisch