Tijdschriftlezer dol op specials
04-04-2013 (08:36) - Media
Specials van tijdschriften worden heel goed gelezen en krijgen een hoge waardering. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Media en Motivaction. Maar liefst 92% van de doelgroep kijkt de specials in en een groot deel bewaart ze ook, om nog een keer te lezen, voor anderen in het gezin of geeft hem weg aan vrienden, familie, kennissen.
De specials krijgen een hoog rapportcijfer, het gemiddelde cijfer is een 7,0. Men vindt de specials informatief en leuk om te lezen. En die waardering is terug te zien in de leestijd; die is gemiddeld 18 minuten. Ook blijkt duidelijk dat specials - net als tijdschriften – mensen informeren en inspireren . Hoge scores zijn er voor ‘Deze special wekt mijn interesse’, ‘Deze special brengt me op een idee’ en ‘Deze special is inspirerend’.
Naast de inhoudelijke pluspunten van specials wordt ook het uiterlijk van de specials goed gewaardeerd. Maar liefst 77% van de lezers van specials vindt de vormgeving en de lay-out (zeer) aansprekend. Daarnaast wordt bij titeloverkoepelende specials de samenwerking met de adverteerder aangaan om voor beide partijen tot een mooie special te kunnen komen. Specials bieden daarmee een perfect Umfeld voor branded content.