TikTok, Snapchat en Twitter winnaars sociale mediagebruik
08-02-2022 (11:14) - Media
TikTok is de grote winnaar qua gebruik van sociale media in Nederland. Ook Instagram maakt een opvallend grote sprong. Alleen Facebook groeit niet meer op de Nederlandse markt. Dat zijn enkele conclusies uit het Nationale Social Media onderzoek 2022 van Newcom.
In het dagelijks gebruik groeien met name TikTok, Snapchat en Twitter. Procentueel gezien groeit Instagram van de grotere platforms veruit het hardst. Het aantal TikTok-gebruikers ligt 75 procent hoger dan in 2021. Ook Twitter en Snapchat groeien sterk. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt.
TikTok
TikTok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep tot 15 jaar, maar groeit vooral sterk onder twintigers. 42 procent van de 15-19 jarigen zit inmiddels dagelijks op TikTok. Deze groep is minder vaak op Instagram en Snapchat te vinden.
Met name de leeftijdsgroepen 20-39 jaar is meer sociale media platforms gaan gebruiken. Zij zijn ook dagelijks meer minuten actief op social media. Het aantal gebruikers van social media onder 15 jaar en ouder bedraagt, net zoals in 2021, 13,7 miljoen gebruikers. Meer dan 10 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruik ook Telegram of Discord. Telegram, Discord, Reddit en Twitch hebben meer dan een miljoen gebruikers in de doelgroep 15 jaar en ouder.
https://www.emerce.nl/nieuws/tiktok-snapchat-twitter-winnaars-gebruik-sociale-media