TMG zet mes in tijdschriften
05-11-2008 (10:31) - Media
De Telegraaf Media Groep (TMG) zet het mes in het Nederlandse, Zweedse en Oekraïnse productportfolio en heeft besloten een fors aantal bedrijfsonderdelen af te stoten. Het gaat daarbij om onderdelen die volgens TMG 'niet of onvoldoende bijdragen aan de geformuleerde doelstellingen'.In Nederland gaan magazines Elegance, Residence, Hitkrant, JAN, FHM, CosmoGirl! en Motoplus in de verkoop. Het bedrijf wil verder af van het belang van 84 procent in Media Librium, een zogeheten narrowcaster - beeldschermen in openbare ruimte. TMG behoudt de titels Privé, Vrouw en AutoVisie, omdat deze titels nauw zijn gelieerd aan dagblad De Telegraaf en de markten die het bedrijf bedient.

TMG-topman Ad Swartjes: ‘Bij de in de verkoop staande tijdschriften is sprake van onvoldoende schaalgrootte. Ondanks vele initiatieven is autonome groei beperkt gebleven en zijn acquisities niet gerealiseerd. Daarom kiest TMG nu voor het niet-voortzetten van dit gedeelte van de portfolio.’
De uitgever heft daarnaast de printeditie van het tweewekelijkse magazine Carp op. Het magazine wordt alleen nog online voortgezet, maar zal volgens TMG 'een volwaardige vervanging van het het magazine’ zijn. 'De snel verslechterende situatie op de arbeidsmarkt' en de versnelling in migratie van print naar online heeft die keuze in hoge mate bepaald.'
TMG besloot verder 'geen substantiële investeringen te doen in nieuwe drukpersen gezien het feit dat de huidige configuratie ruim voldoet aan de eisen qua functionaliteit en betrouwbaarheid.'
Villamedia