Veel journalisten radeloos zonder social media
05-04-2013 (08:03) - Media
Journalisten in Nederland gebruiken social media intensief voor de uitvoering van hun beroep. Een kwart van de journalisten kan social media niet meer wegdenken uit het werk. Dat blijkt uit een onderzoek onder 167 journalisten van Bex*communicatie.
Bestuurders en directeuren die zich uiten via social media zijn populair bij journalisten; zes van de tien respondenten zeggen opinieleiders in bepaalde markten te volgen. Journalisten gebruiken het liefst Twitter (77%), gevolgd door Facebook (66%) en LinkedIn (54%).
Acht van de tien respondenten maken dagelijks gebruik van social media voor hun werk. De belangrijkste functies waarvoor respondenten de social media gebruiken zijn: 79% wil snel informatie vergaren, 60% volgt de berichten van opinieleiders, 53% gebruikt de social media voor achtergrondonderzoek en 50% bekijkt live reacties op actuele gebeurtenissen. Vier van de tien journalisten netwerken via social media met PR-managers.
Gevraagd naar het belang van verschillende bronnen voor de dagelijkse werkzaamheden, scoren social media een vijfde plaats. Op de eerste plaats staat e-mail, op de tweede plaats staan zoekmachines en de derde bron van informatie wordt gevormd door persoonlijke contacten. Websites scoren als informatiebron ook hoger dan social media. Zes van de tien journalisten plaatsen kritische kanttekeningen bij de kwaliteit van de informatie op social media. Gebrek aan controle is een probleem.
Veel journalisten hebben een eigen profiel op social media. Met scores van rond de 85% ontlopen LinkedIn, Twitter en Facebook elkaar niet veel . Direct daarna volgen google+ en youtube als kanalen. Een derde van de respondenten heeft een eigen blog. Andere netwerken zoals Xing, Myspace, Vimeo, Instagram, Scoop.it en Pinterest scoren allemaal onder vijf procent deelname.