Zo werk je snel en veilig via Giganet op de zaak
20-09-2022 (21:58) - Tech
Vrijwel alles wat je op de zaak doet, verloopt vandaag de dag via internet. Videobellen, documenten delen of bewerken, heen en weer mailen - veel gebeurt online. Goed internet op de zaak is dan ook essentieel. Maar hoe maak je je internetgebruik zo veilig en snel mogelijk?
Supersnel en stabiel internet met Giganet
Om zo snel mogelijk te kunnen internetten heb je natuurlijk een goede internetverbinding nodig. Giganet is een glasvezelkabelnetwerk dat je supersnel en stabiel internet biedt op de zaak.
Het belangrijkste is je internetabonnement. Om je internet zakelijk te gebruiken heb je een netwerk nodig waar je op kunt rekenen. Met Vodafone Business Internet heb je professionele wifi, een internetsnelheid tot wel 1000 Mbit/S, een Mobile back-up, zodat je ondanks een storing gewoon online blijft en een eigen contactpersoon en daardoor een goede service.
Alles in de cloud
Tegenwoordig wordt bij de meeste bedrijven alles in de cloud opgeslagen. Als je voor al je werknemers een zakelijk mobiel abonnement hebt afgesloten, kunnen zij hun smartphone gebruiken om bij de bestanden in de cloud te komen.
Behalve vertrouwelijke kantoor-mails, staat ook gevoelige klantinformatie en financiële gegevens over het bedrijf in de cloud. En die wil je vanzelfsprekend veilig bewaren. Voor bestanden die gevoelige informatie bevatten kun je een wachtwoord instellen, zodat alleen de werknemers die de informatie nodig hebben voor hun werk in het bestand kunnen. Zo voorkom je dat er een (intern) datalek ontstaat.
Veilig internetten op kantoor: let op je wachtwoordgebruik
Om veilig in de cloud te werken op kantoor, is het gebruik van sterke wachtwoorden een vereiste. Werk je op de salesafdeling, dan zal ‘Sales123!’ niet afdoende zijn, ook al voldoe je aan alle voorwaarden qua tekengebruik (hoofdletter, cijfer enz.).
Om sterke wachtwoorden in te stellen, kun je een wachtwoordmanager gebruiken. Deze stelt moeilijke wachtwoorden voor die niet zomaar te kraken zijn (bijvoorbeeld ‘v1td-rYk.gep5ZV’). En je hoeft ze niet zelf te onthouden, maar kunt ze in de wachtwoordmanager opslaan. Zo’n wachtwoordmanager kun je vaak zowel op je pc als op je smartphone of tablet installeren. Daarmee heb je altijd je wachtwoorden bij de hand.
Een andere manier om veilig in te loggen, is gebruikmaken van tweestapsverificatie. Dit houdt in dat je een extra bevestiging moet geven dat jij het bent die in wil loggen. Je krijgt na inloggen op je werkcomputer bijvoorbeeld een melding op je smartphone met de vraag of jij inderdaad degene bent die wil inloggen. Met deze maatregelen kun je veilig en efficiënt werken.