Audio-advertenties in opmars: zo blijf je niet achterop

Audio-advertenties in opmars: zo blijf je niet achterop

13-02-2025 (16:00) - Audio

Het audiolandschap verandert razendsnel, en dat biedt zowel kansen als uitdagingen voor adverteerders. In het nieuwste Audio Rapport zet GroupM de belangrijkste trends en strategieën voor 2025 op een rij. De boodschap is duidelijk: adverteerders moeten meebewegen met de groeiende audiomarkt om hun bereik en impact te vergroten.

Digitale audio, zoals streaming, podcasts en DAB+, wordt steeds populairder, vooral onder jongere doelgroepen. Adverteerders worden aangemoedigd een cross-platform aanpak te hanteren, waarbij digitale kanalen worden geïntegreerd met traditionele radio om een breder publiek te bereiken.

"Denk cross-platform en combineer de kracht van traditionele radio met de precisie van digitale targeting", adviseert het rapport. Als voorbeeld wordt radiozender JOE genoemd. Dankzij een slimme audiostrategie wist de zender de markt op te schudden en flink aan marktaandeel te winnen.

Impact boven bereik

Met de overgang naar passieve meting door NMO, benadrukt het rapport het belang van het verschuiven van de focus van pure bereikcijfers naar de impact op merkbekendheid en -herkenning. "Vergeet pure reach, denk impact! Merkbekendheid is de nieuwe KPI", is een van de conclusies van het rapport.

Podcasts worden gemarkeerd als een kanaal met hoge betrokkenheid en een aantrekkelijk publieksprofiel - "intiem, betrokken, jong en hoogopgeleid" - dat unieke kansen biedt voor adverteerders om contact te maken met hun doelgroep. Het inzetten van influencer marketing en sociale media kan de impact van podcastcampagnes verder versterken.

Investeer slim in audio

In het het rapport dringen de AV specialisten van GroupM er bij adverteerders op aan te profiteren van de groeiende audiomarkt: "Investeer slim! Audio is dé groeimarkt waar je nu bij moet zijn." Met toenemende audioconsumptie kunnen adverteerders een concurrentievoordeel behalen door te investeren in deze relatief onverzadigde markt.

Ten slotte wijst het rapport op de toekomst van audio als gepersonaliseerd, met spraakgestuurde advertenties als opkomende trend. "De toekomst van audio is persoonlijk. Spraakgestuurde advertising is the next big thing", aldus de AV specialisten, dat adverteerders aanmoedigt de mogelijkheden van spraakgestuurde advertenties en andere gerichte formaten te verkennen.