Mainstage afgebrand maar de liefde tussen TikTok en Tomorrowland houdt stand

Mainstage afgebrand maar de liefde tussen TikTok en Tomorrowland houdt stand

22-07-2025 (16:14) - Audio

Kort voor het festival van start zou gaan, ging het mainstage van Tomorrowland in vlammen op. Maar die ramp maakte de band tussen TikTok en Tomorrowland zo mogelijk nog inniger. TikTok's Michael Kümmerle licht toe: 'Enorm veel respect voor het team dat ongelooflijk hard heeft gewerkt om alles volgens planning te openen en het onmogelijke dit jaar mogelijk te maken.'

Voorafgaand aan de nieuwe samenwerking was Tomorrowland al een hit op TikTok. Hoe verklaar jij dit ongekende succes van elektronische muziek op het platform?
Michael Kümmerle: 'Elektronische muziek is een van de populairste genres op TikTok – met meer dan 2,4 miljoen posts getagd met #electronicmusic – en het genre groeit snel. Onlangs onthulden we zelfs dat het aantal weergaven van posts met elektronische muziek voor het eerst hoger lag dan die met indie- en alternatieve muziek.
Wij denken dat dit komt door de enorm gepassioneerde en actieve community van elektronische muziekfans op TikTok. Ze delen graag video’s met mash-ups, remixes en versneld of vertraagd afgespeelde elektronische tracks – perfect passend bij de stijl van TikTok, waardoor de populariteit van het genre blijft groeien.
Daarnaast zijn er ook veel betrokken artiesten actief op TikTok – zoals Martin Garrix en Alan Walker – die het platform gebruiken om content te delen over hun shows, behind-the-scenes en nieuwe releases. Hun fans binnen de elektronische muziekgemeenschap zijn daar dol op.'

Het is de tweede keer dat TikTok met Tomorrowland samenwerkt. Wat is er anders ten opzichte van de eerste samenwerking?
'Tomorrowland is dit jaar groter en beter dan ooit op TikTok. We hebben dit jaar een speciale in-app hub met de hashtag #Tomorrowland, die fungeert als een unieke totaalervaring voor fans, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Deze hub toont het beste content van artiesten en bezoekers van het festival, en bevat een LIVE-tabblad waarop je het hele weekend 24/7 livestreams van het hoofdpodium kon bekijken. Er was meer behind-the-scenes toegang tot artiesten en een overvloed aan geweldige content van TikTok-creators. Er is zelfs een officiële CapCut x Tomorrowland-template beschikbaar voor gebruikers om de magie online verder te verspreiden.'

Twee onderdelen van jullie samenwerking zijn ’samenwerkingen tussen creators en artiesten’ en ‘interactieve fanbelevingen’.
'We hadden een speciale TikTok Studio op het terrein van Tomorrowland waar we content creeërden met artiesten, en creators ook de kans kregen om hen te interviewen en samen content te maken. Die content is terug te vinden in de in-app Tomorrowland hub.
Daarnaast bevat de hub allerlei unieke Tomorrowland-ervaringen voor fans, zoals de mogelijkheid om je eigen ‘Tomorrowland-persona’ te creëren, gepersonaliseerde profielframes te maken en speciale prijzen te winnen.'

Tomorrowland is natuurlijk een van de grootste edm-festival ter wereld. Wat waren de andere redenen om met Tomorrowland opnieuw de handen in een te slaan?
'Zoals ik al zei, is elektronische muziek enorm populair op TikTok en groeit de community van fans razendsnel – posts met de hashtag #electronicmusic zijn inmiddels meer dan 34 miljard keer bekeken op TikTok. Tomorrowland is een ideale partner voor TikTok, omdat ze creatief zijn en openstaan voor innovatieve samenwerkingen, zoals on-site activaties, content voor de in-app hub en het gezamenlijk organiseren van het songwriting camp met SoundOn.'

Het festival staat bekend om zijn indrukwekkende visuele producties. Hoe vertalen jullie deze ervaring naar een mobiel formaat?
'De community op TikTok houdt ervan om te posten vanaf concerten en optredens in allerlei genres, maar de spectaculaire optredens, lichtshows, vuurwerk en visuele grandeur van Tomorrowland zien er fantastisch uit op TikTok.'

Door SoundOn en Tomorrowland Music wordt er zelfs een speciaal songwritercamp georganiseerd. Welke artiesten deden hier aan mee? En waarom is er gekozen om originele muziek te ontwikkelen voor TikTok?
'Aangezien TikTok de officiële contentpartner van Tomorrowland is, leek het ons geweldig om samen met Tomorrowland Records en SoundOn – onze distributie- en promotieservice – originele muziek te creëren tijdens een speciaal SoundOn songwriter camp. We hebben een aantal fantastische artiesten en producers van Tomorrowland Records en SoundOn samengebracht. 
De tracks werden voor het eerst uitgevoerd op het hoofdpodium van Tomorrowland, en zijn dan ook terug te vinden in de TikTok-hub van het festival. En ze worden officieel uitgebracht door Tomorrowland Records en gedistribueerd via SoundOn. We kunnen niet wachten tot mensen ze te horen krijgen!'

Jullie samenwerking gaat verder dan alleen het festival in Boom. Wat gaan jullie anders doen voor bijvoorbeeld de editie in Brazilië en de winter.
'Onze content-samenwerking met Tomorrowland loopt het hele jaar door en omvat niet alleen Tomorrowland in Brazilië en de wintereditie, maar ook Unity at Sphere en nog veel meer spannende evenementen. We werken bij elk evenement nauw samen om hun unieke festivalbeleving te versterken en brengen het beste van artiesten, creators, ervaringen en sfeer naar fans over de hele wereld via TikTok.'

Tomorrowland vond vorig weekend plaats. Was jij er zelf ook Zo ja, naar welke act keek jij het meeste uit? Zo nee, welke livestream ga je sowieso bekijken?
'Ja, ik was er beide weekenden bij en ik keek er erg naar uit om de alternatieve opstelling van Tomorrowland's geliefde mainstage te zien. Enorm veel respect voor het team dat ongelooflijk hard heeft gewerkt om alles volgens planning te openen en het onmogelijke dit jaar mogelijk te maken.
Verder natuurlijk de sets van Charlotte De Witte op zaterdag, en  Martin Garrix en Armin van Buuren – beiden waren te zien in de Tomorrowland-hub op TikTok en werden live gestreamd vanaf het hoofdpodium. Ze stonden alle drie hoog op mijn bucket list. En natuurlijk heb ik ook gejuichd voor Solomun, die uit mijn geboorteplaats Hamburg komt!'