
Onafhankelijke muzieklabels in verzet tegen Universal-deal
De overnamehonger van Universal Music Group stuit op felle weerstand bij onafhankelijke platenlabels. De muziekmaatschappij wil Downtown Music inlijven, maar experts vrezen dat dit de toegang voor nieuwe artiesten tot streamingdiensten als Spotify en YouTube moeilijk maakt.
Nederlandse en Europese brancheorganisaties hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Europese Commissie gevraagd de deal te blokkeren. 'Het zijn onafhankelijke labels die nieuwe artiesten helpen groeien, maar die komen er steeds moeilijker tussen,' stelt Kees van Weijen van Stomp, de Nederlandse koepelorganisatie voor onafhankelijke muziekproductenten.
Oneerlijke concurrentie
Universal kocht eerder 8ball Music, het Nederlandse label achter artiesten als Di-rect en Maan, zonder dit publiekelijk bekend te maken. Daarmee groeit het marktaandeel van de muziekreus, die volgens kenners een ‘machtsblok’ vormt samen met Sony en Warner. 'Hoe groter de grote drie worden, hoe meer invloed zij uitoefenen op de streamingplatformen. Ze zullen het nooit hardop zeggen, maar ze zorgen dat hun muziek meer naar voren komt,' waarschuwt Dick de Groot van dance-label Be Yourself Music.
Ook de Europese brancheorganisatie Impala, die 6500 onafhankelijke labels vertegenwoordigt, luidt de noodklok: 'Een florerende muziekmarkt heeft concurrentie nodig.' Volgens hen versterkt Universal zijn 'wurggreep' op de sector. 'Veel muzieklabels en artiesten zullen buitengesloten worden, als zij minder keuze hebben,' stelt Impala-directeur Helen Smith.
Bij Stomp heerst dezelfde zorg. ‘Wij willen de marktcommissie van de Europese Commissie waarschuwen dat nu een te grote partij dreigt te ontstaan’, zegt Van Weijen.