Winnaars Design Academy Eindhoven bekend
De winnaars van de jaarlijkse Gijs Bakker, René Smeets en Melkweg Awards zijn bekend gemaakt tijdens de Graduation Show Opening op zaterdag 19 oktober. De winnende projecten zijn geselecteerd door een deskundige jury tijdens de master en bachelor afstudeerrondes van de Academie dit jaar. Dit zijn de winnaars èn hun cases:
De jury was onder de indruk van de kwaliteit van alle projecten en selecteerde de volgende winnaars:
Benze De Ream (MA Geo-Design) als winnaar van de Gijs Bakker Award 2024
Katharina Ammann als winnaar van de Melkweg Award 2024
Lilou Angelrath en Réiltín O'Hagan als winnaars van de René Smeets Award 2024.
De winnende projecten ontvingen elk € 2.000 en een trofee ontworpen door DAE alumna Olga Flor in samenwerking met EE Labels.
Benze De Ream (MA Geo-Design), Het blauwe bloemensyndroom © Nicole Marnati
GIJS BAKKER AWARD 2024 (MASTER)
Winnaar Gijs Bakker Prijs 2024:
Benze De Ream - Het Blauwe Bloem Syndroom
Dit project behandelt een zeer relevant onderwerp, van de historische oorsprong tot de huidige manifestaties in sociale media. De jury was ongelooflijk onder de indruk van de toewijding en inzet van de ontwerper, die zichtbaar is in elk detail, zowel conceptueel als fysiek. Geholpen door humor vertrekt het project vanuit zijn persoonlijke uitgangspunt en creëert het een toegankelijke, relateerbare ervaring die zal beklijven bij zijn publiek.
"Hoe vormen en beperken algoritmische systemen sociale, culturele en politieke interacties? Een aanwijzing zou kunnen liggen in de iris dataset, die in 1934 werd verzameld door de Britse eugeneticus Ronald Fisher om een algoritme te ontwikkelen dat de fysieke kenmerken van drie verschillende soorten bloemen onderscheidde en classificeerde. Hij was van plan om het algoritme vervolgens op mensen toe te passen en zo een wetenschappelijk geverifieerde witte suprematie te ontwikkelen. Dit algoritme is nog steeds fundamenteel voor machine learning, dat berust op de classificatie en discriminatie van gegevens en de backend van de huidige digitale platforms bedient.
The Blue Flower Syndrome verwijst naar de prestaties van online beïnvloeders en de esthetiek van wetenschappelijke sectietheaters en is een narratieve vertoning die waarschuwt tegen het negeren van de politieke infrastructuur die onzichtbaar wordt door de complexiteit van computationele systemen. In een tijd waarin rechtse politiek een sterke positie heeft, is het belangrijk om te erkennen hoe de verborgen waarden van deze systemen ons leven vormgeven."
De genomineerden
In totaal waren er tien projecten genomineerd uit de vijf Masterafdelingen. De andere genomineerden waren Canvas Wan met Into the Digital Cartographic Void, Ella Wanendeya met Instruments of Power, Hans Zhang met Cloud of Polyphony, Daniel Holler met Escape the Dutch, Miriam Daxl met Within Contaminated Circuits, Gioele Prette met Concrete Data, Daniel Elkayam met Still-Death, Niki Maria Lore Pielsticker met Dark Siren en Doris Sisková met New Weird Hope.
De jury
De juryleden voor de Gijs Bakker Award van dit jaar waren Flavia Dzodan, docent aan de afdeling Design en hoofd van de onderzoeksgroep algoritmische culturen aan het Sandberg Instituut; Priya Swamy, conservator Globalisering en Zuid-Azië aan het Nationaal Museum van Wereldculturen; Amanda Pinath, Design Curator bij het Stedelijk Museum Amsterdam & PhD kandidaat; Tim Vermeulen, Directeur van Stichting NDSM-werf Amsterdam; Gabrielle Kennedy, Design journalist, hoofdredacteur bij DAMN Magazine en hoofd van de onderzoeksgroep Journalism and the Mind bij het Sandberg Instituut.
Links: Lilou Angelrath & Reiltin O'Hagan, Mnemotope Magazine, © Ronald Smits
Rechts: Katharina Ammann, The Solar Share (horizontaal fotobioreactor prototype), © FemkeReijerman
RENÉ SMEETS EN MELKWEG AWARDS 2024 (BACHELOR)
Winnaar René Smeets Award 2024:
Lilou Angelrath en Réiltín O'Hagan, tijdschrift mnemotope - (re)organiseren van uitgeven
"De uitgeverswereld kan intimiderend zijn voor schrijvers in alle stadia. Mnemotope' is een gemeenschapsmagazine dat werkt op basis van een brede, open oproep zonder thema, waarbij inzendingen mogelijk zijn variërend van essays en poëzie tot getranscribeerde spraaknotities. Dit project onderzoekt het huidige klimaat van onafhankelijk publiceren en het transformerende potentieel van collectiviteit. Bij de ontwikkeling ervan onderzoeken Lilou Angelrath en Réiltín O'Hagan het bereik, de distributie, het ontwerp en de betrokkenheid, ondersteund door interviews met professionals uit de sector en theoretisch onderzoek.
Hun collectieve benadering van uitgeven bevordert een meer dynamische en inclusieve industrie. Begeleidend hierbij is een interactieve installatie die de ontwikkeling van mnemotope documenteert. Het bevat gedetailleerd onderzoek naar mnemotope en het uitgeverslandschap in bredere zin, dat bezoekers kunnen samenvoegen tot hun eigen boekjes, die de collectieve ethos belichamen die de kern vormt van het project."
De jury loofde Lilou en Reiltin voor hun vakkundige begrip en effectieve gebruik van hulpmiddelen om betrokkenheid en enthousiasme te kweken binnen een ontluikende gemeenschap. Ze pakten een delicaat onderwerp op bewonderenswaardige wijze aan en boden een inspirerende en pragmatische oplossing binnen het domein van gedrukte talen en uitgeven, met name het versterken van minder gehoorde stemmen. De jury was onder de indruk van hun presentatie, gedisciplineerde en professionele aanpak en oprechte inspanningen om een gemeenschap te ondersteunen en tegelijkertijd een kwetsbaar discours aan te moedigen.
De genomineerden
De vijf andere genomineerde projecten voor de René Smeets Award waren Lee Ehrat en Valentin Klauss met Host and Commensal, Lara van der Poel met Krijg de Klere, Dora Heller Russell met Flock, Kiki Astner met Tonne für Tonne en Nelly Kleijer met DigiCore.
De jury
De juryleden voor de Rene Smeets Award van dit jaar waren José Maase, Head of Design bij Koninklijke Mosa Evelien Reich, voormalig hoofdredacteur bij ELLE Decoration, designconnector en fervent supporter van opkomend talent; Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation; Pien Rademakers, oprichter van Rademakers Gallery; Angelique Spaniks, directeur van het MU Hybrid Art House.
Winnaar Melkweg Award 2024
Katharina Ammann, The Solar Share (Horizontaal fotobioreactor prototype)
Katharina's diepgaande kennis van het onderwerp trokken de aandacht van de jury. Haar uitgebreide antwoorden op complexe kwesties die een breed scala aan hedendaagse mondiale problemen omvatten, in combinatie met de grondigheid van haar ontwerponderzoek, maakten veel indruk op de jury. Als erkenning voor haar uitstekende presentatie, samenhangende overkoepelende compositie en gefundeerde en ontwrichtende voorstel, achtte de jury Katharina zeer competent en volledig voorbereid om haar project en de intrinsieke waarden ervan met de wereld te delen.
"Elk uur ontvangt de aarde meer zonne-energie dan de wereld in een jaar verbruikt. The Solar Share' is een economisch model dat is gebaseerd op de intrinsieke waarde van zonlicht dat door fotosynthetische organismen wordt geoogst. Het laat zien hoe zonne-energie processen voedt die de basis vormen van ons economische en ecologische bestaan. Het project onderzoekt en visualiseert het potentieel van zonne-energie door middel van Spirulina-algen, met in het midden een productielaboratorium met een Spirulina-kwekerij van 1 vierkante meter.
Dagelijkse oogsten vertegenwoordigen het zonneaandeel - een speculatieve rekeneenheid en verbruikbare energiebron. Het project is gericht op professionals in ecosysteemwetenschappen, bio-economie, energie en beleidsvorming en nodigt uit om opnieuw na te denken over het gebruik en de waardering van zonne-energie. Het wil een dialoog op gang brengen over hernieuwbare energie, duurzaamheid en alternatieve vormen van valuta."
De genomineerden
De zes andere genomineerde projecten voor de Melkweg Award waren Mai Rodtnes met A Ceremonial Space for Funerals, Luana Soto Aguerrevere met Clay Bodies, Céleste Muir met Precious Little Rocks, Laura Viltoft Overgaard met Nightfall, Matti Paffen met Tear to Wear, en Solveig Weimar en Antonia Schreiber met Local Shit
GRADUATION SHOW 2024
De Graduation Show van dit jaar is samengesteld om de verschillende vormen en technieken te vieren die worden gebruikt om nieuwe mogelijkheden te openen in het licht van deze onzekerheid, met ruimtes die de vele manieren laten zien waarop onze afgestudeerden zich bezighouden met een wereld waarin omgevingen, sociale praktijken en identiteiten radicale veranderingen ondergaan. Bekijk de afstudeerprojecten hier.
DAE Awards ontworpen door alumna Olga Flór, fotografie door Angeline Swinkels.
AWARD DESIGN BY OLGA FLÓR
De DAE Awards zijn ontworpen door DAE-alumna Olga Flór in samenwerking met EE Labels. Geïnspireerd door het aantrekken van een kledingstuk als teken van afstuderen, ontwikkelde Olga Flór een schouderstuk dat zowel een cape is als een contemplatief venster om aan de muur te hangen. De awards omvatten twee momenten: het moment waarop de award wordt ontvangen en het moment kort daarna, wanneer het een herinneringsstuk wordt. Elke award tekent een abstract landschap dat een beweging, een ontsnapping en een verbinding suggereert.
Fotografie Angeline Swinkels