Christian Oerlemans lucht zijn hart
02-01-2013 (08:33) - Bureaus
‘Afgelopen jaar overleed Aad Muntz, tot zijn pensionering reclamecoördinator bij Centraal Beheer. Zijn zoon Rolf Muntz heeft zijn vader daarbij op een gelogen voetstuk geplaatst: Aad Muntz als bedenker van 'Even Apeldoorn bellen'.
Het concept 'Even Apeldoorn bellen' – het langst lopende reclameconcept in Nederland – werd in 1986 ontwikkeld door Christian Oerlemans, creatief directeur van reclamebureau Geudeker/Oerlemans, kortweg GO genoemd (later GO/RSCG). Samen met art director Fons Bruijs.
Geudeker/Oerlemans werkte 15 jaar voor Centraal Beheer, sinds midden jaren '70. Centraal Beheer was toen een kleine verzekeringsmaatschappij, gevestigd in het GAK kantoor te Amsterdam en daarmee geassocieerd. Na de verhuizing naar Apeldoorn, in het beroemde pand van Herzberger (in de volksmond de Apenrots genoemd), wilde Centraal Beheer iets doen aan naamsbekendheid. Het was een coöperatie, van ondernemers voor ondernemers, actief in de zakelijke markt. Toen Centraal Beheer een hypotheekproduct ontwikkelde werd dit door de Consumentenbond als beste uitgeroepen. Zo werd de particuliere markt betreden en ontstond behoefte aan reclame.
Onder directie van jhr Geert Boreel werd Geudeker/Oerlemans aangesteld als het reclamebureau en Aad Muntz – voormalig boekhouder – werd reclamechef bij het verzekeringsbedrijf.
Aad Muntz was dus 'opdrachtgever' in 1986, toen de campagne 'Even Apeldoorn bellen' van start ging met billboards waarop merkwaardige ongelukken (waar gebeurd) waren afgebeeld. Aardige bijkomstigheid: André van Duin pikte het thema op en gebruikte het in zijn tv-show. Binnen twee jaar hoorde Centraal Beheer bij de top drie bekende verzekeringsmaatschappijen.
In 1987 wisten wij – reclamebureau – de directie ervan te overtuigen dat televisiereclame nodig was om te groeien in de consumentenmarkt. Dit vergde veel overredingskracht, omdat Centraal Beheer voor 90% actief was in de zakelijke markt. De eerste commercial was 'Dinosaurus', die we maakten bij Arti en Amicitiae in Amsterdam (nu nog te zien op You Tube).
Aad Muntz heeft nimmer iets bedacht of gemaakt. Hij was een sympathieke man en geloofde in het nut van reclame. Als opdrachtgever/klant heeft hij het concept 'Even Apeldoorn bellen' gekoesterd en begeleid. Dat was zijn verdienste en zo mag hij ook wel herinnerd worden. Echter niet als bedenker. Die leugen heeft zijn illustere zoon de wereld in gestuurd.’
Christian Oerlemans