
Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
Het internationale technologie- en designbureau dotdotdash, onderdeel van Omnicom en bureau voor onder meer Sony Honda Mobility, UBS, Wajer en een groeiend portfolio van start-ups, opent de deuren van zijn Europese hub in Amsterdam te openen. De dagelijkse leiding is in handen van Chris Henderson en Daniel Sytsma, twee zwaargewichten uit de internationale design- en communicatiewereld.
Henderson werkte jarenlang als Managing Director bij AKQA in Amsterdam en leidde teams voor klanten als Samsung, Toyota en Nike. Sytsma gaf als global design executive leiding aan de wereldwijde designteams binnen Dentsu Creative en Hypersolid. Als voormalig concurrenten zagen ze hoe technologie het bureaulandschap fundamenteel veranderde en hoe gevestigde bureaus moeite hadden om in dat tempo mee te bewegen.
Vanuit die gedeelde ervaring en de overtuiging dat strategie, technologie en design integraal moeten samenwerken om het juiste probleem op te lossen, richtten ze dotdotdash Europe op: een wendbaarder model dat diepe designexpertise verbindt met aantoonbare zakelijke impact en merken helpt om sneller te schakelen en zich meer te onderscheiden.
Experience, business & brand
Zoals Henderson en Sytsma het uitleggen, stimuleert het bureau versnelling via drie gerichte acceleratorprogramma’s: experience, business & brand. Elk programma is ontworpen om klanten snel van idee naar impact te brengen. De trajecten worden begeleid door het Amsterdamse team dat inmiddels uit acht vaste krachten bestaat, aangevuld met een flexibele internationale poule van specialisten en ondersteund met op maat ontwikkelde AI-tools. Samen creëren ze nieuwe kansen op het gebied van digitale producten, designsystemen, nieuwe businessmodellen en innovatieve merkervaringen.
"We combineren techniek met strategisch inzicht en designkwaliteit op topniveau", aldus Henderson. "Geen ruis, geen vertraging, alleen werk dat het verschil maakt.” “Merken hebben geen behoefte aan nóg een los campagne idee", vult Sytsma aan. "Ze zoeken nieuwe manieren om te groeien, relevant te blijven en zich te onderscheiden. Dat vraagt om systemen die op lange termijn waarde blijven leveren. Wij bouwen daar de tools, ervaringen en producten voor."
Eerste projecten succesvol afgerond
dotdotdash is onderdeel van Omnicom en werkt zowel samen op bestaande Omnicom-klanten als rechtstreeks voor merken. In de afgelopen maanden heeft het Europese team al aan verschillende projecten gewerkt, waaronder een volledige rebranding voor Wajer Yachts goed voor een stijging van 54% in digitale interactie. Ook hielp het bureau het navigatieplatform Magic Lane met een versnelde herpositionering en digitale productontwikkeling.
"dotdotdash hielp ons om scherper te kijken naar wat we werkelijk nodig hadden", aldus Raymond Alves, CEO van Magic Lane. "Ze daagden ons uit om strategischer te denken en leverden een ontwerp dat perfect aansluit bij de technologie achter ons product."
Amsterdam als creatieve uitvalsbasis voor Europa
Niet toevallig valt de opening van het Europese kantoor samen met het tienjarig bestaan van dotdotdash en een wereldwijde rebranding van het merk.
"We breiden uit via een model dat is gericht op complementaire disciplines en marktkansen, we spelen in op de behoeften van klanten met de beste leiders en structuren om groei en uitbreiding in belangrijke sectoren te stimuleren," aldus Kyle Bañuelos, medeoprichter en CEO van dotdotdash. "Chris en Daniel brengen diepgaande expertise op het gebied van merk transformatie en design met zich mee om ons aanbod in Europa vorm te geven."
De keuze om in Amsterdam te openen is bewust, voegt Bañuelos toe: "De stad combineert op unieke wijze creativiteit met technische diepgang. Het is het perfecte lanceerplatform om baanbrekende merkervaringen te ontwikkelen voor bedrijven die klaar zijn om leiderschap te tonen."