Digitaal bureau Fonk Amsterdam gaat verder als Faraday

17-09-2024 (09:10) - Bureaus

Na vijftien jaar zet digitaal bureau Fonk Amsterdam een nieuwe koers in met een aangescherpte propositie en een nieuwe naam: Faraday. Na de uitkoop van externe aandeelhouders en het samenvoegen van de studio’s in Kaapstad en Amsterdam, is Faraday klaar voor de toekomst. "We zien veel gebeuren in de digitale wereld, en daar hoort focus én een nieuwe naam bij," aldus oprichters Niels de Keizer en Dirk Schluter.

In de afgelopen vijftien jaar heeft Faraday een breed scala aan klanten bediend, variërend van financiële instellingen zoals ING, Pensioenfonds Detailhandel en EY, tot consumentenmerken zoals WeTransfer en Koninklijke Jumbo. Het bureau heeft ook verschillende startups en scale-ups geholpen om de markt te betreden en te groeien in sectoren als vastgoed en healthtech.

Niels de Keizer, mede-oprichter Faraday: "Wij hechten altijd waarde aan projecten die een positieve impact hebben. In onze beginjaren besloten we om van alleen marketinggerichte mobiele apps over te stappen naar het ontwikkelen van digitale producten en diensten. Dit geeft ons veel meer voldoening én het is ook de inspiratie voor onze nieuwe naam! Begin 2023 heeft het hele team elkaar in Kaapstad ontmoet om te ontdekken wat de twee locaties verbindt. Die verbinding ging verder dan het maken van mooie, digitale oplossingen. Iedereen vond het essentieel dat onze oplossingen helder, veilig en inspirerend zijn voor gebruikers. We willen gebruikers laten interacteren met digitale producten, zonder de nadelen die daar vaak bij komen. Een beetje zoals een kooi van Faraday dat doet met elektriciteit. En zo zijn we heel natuurlijk tot een nieuwe naam gekomen.”

Van crisis naar bloei

Faraday telt inmiddels bijna 25 medewerkers, verspreid over de vestigingen in Amsterdam en Kaapstad. Maar het pad naar succes kende ook uitdagingen. Vijf jaar geleden verloor het bureau enkele grote klanten. Nadat een van de mede-eigenaren besloot uit het bedrijf te stappen, kwam er een uitdagende periode. "We hebben toen besloten om door te gaan," zegt mede-oprichter Dirk Schluter. "We moesten een deel van het team laten gaan en zijn vervolgens opnieuw begonnen met het opbouwen van de organisatie. Het was een geleidelijke groei die ons de nodige stabiliteit heeft gebracht. Inmiddels vliegen we weer en werken we voor mooie klanten.”

De drijfveer van Faraday is om droge en ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk en aantrekkelijk te maken. "Wij excelleren in het creëren van gebruiksvriendelijke, empathische customer journeys rond complexe processen," zegt Erick De Jong, Creative Director. "Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een pensioenportaal. De primaire doelgroep bestaat uit zestig plussers, die het vaak nog heel spannend vindt om iets te regelen online. Maar, we kijken ook naar jongere generaties. Voor hen is het juist lastiger om om een weg te vinden in alle nieuwe regels en keuzes. Het is voor ons een mooie uitdaging om al deze mensen te helpen met een duidelijke, intuïtieve oplossing."
 


Media

Marketing

Economisch