Een mooie kans voor creatief talent
09-03-2016 (18:51) - Bureaus
ADCN (Advertising Design Creativity the Netherlands) en What Design Can Do (WDCD) slaan de handen ineen voor de ADCN Talent Awards 2016. ADCN en WDCD nodigen creatief talent uit om met creatieve oplossingen te komen voor vluchtelingen.
ADCN’s Talent wedstrijd haakt aan op de WDCD Refugee Challenge, een internationale creatieve competitie van design platform What Design Can Do, UNHCR en de IKEA Foundation. ADCN en WDCD, in samenwerking met Jonge Honden en RA*W, nodigen alle Nederlandse creatieve talenten (onder de 30 jaar, alle disciplines) uit om mee te doen en hun ideeën in te zenden tussen 18 maart en 1 april. Een speciale jury bestaand uit ADCN bestuursleden, WDCD Challenge partners en creatieve experts op het onderwerp zullen de inzendingen beoordelen en de allerbeste ideeën en oplossingen belonen met een Lamp. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de ADCN Awards Ceremony in Paradiso op 12 april. De briefing voor de Talent Lamp wordt op donderdag 17 maart gepresenteerd in Club ADCN
20 miljoen vluchtelingen
Volgens de cijfers van Het Hoog Commissariaat der Verenigde Naties voor Vluchtelingen / UN Refugee Agency (UNHCR), zijn er op dit moment 20 miljoen vluchtelingen. Dit aantal groeit gestaag en het is een grote uitdaging om deze mensen onderdak te bieden, hun integratie te bespoedigen en ze een uitzicht te geven op een persoonlijke toekomst. “Dit is één van de grootste uitdagingen van dit moment. Het probleem is te groot om op oplossingen vanuit de overheden en NGO’s te wachten. Creatieven moeten laten zien dat ze game-changers kunnen zijn', aldus challenge leader Dagan Cohen. 'Na jaren van inspiratie en ideeën bij What Design Can Do is het nu tijd voor actie,' voegt Richard van der Laken, oprichter van WDCD en ADCN bestuurslid, toe. 'Het is tijd om te laten zien hoe de kracht van creativiteit sociale innovatie teweeg kan brengen.'
The Creative of the Future
Dinesh Sonak, managing director ADCN, legt uit: 'De kracht van creativiteit wordt nog te vaak onvoldoende benut. Creativiteit zou niet langer alleen bij communicatie, merk- en businessvraagstukken moeten worden ingezet, maar ook bij het oplossen van complexe maatschappelijke thema’s. Met deze challenge willen ADCN en WDCD een platform bieden om te laten zien hoe creatief talent kan bijdragen aan een betere toekomst. Het nieuwe talent programma van ADCN heeft als doel om een generatie creatieven te ontwikkelen die zowel klassieke creatieve vaardigheden bezit als oplossingsgericht denken voor innovatie. De jonge creatieven zullen zodoende daadwerkelijk impact hebben op de uitdagingen van de 21e eeuw.'
mooie kans
ADCN en WDCD organiseren veel media exposure voor de winnende talenten en ideeën. De beste inzender wint een ADCN Talent Lamp en een ADCN Talent Lidmaatschap.
live briefing
Alle jonge, vindingrijke creatieven in Nederland kunnen deelnemen aan de live briefing op donderdag 17 maart om 19.30 op Club ADCN. Richard van der Laken (WDCD oprichter en ADCN bestuurslid), Dagan Cohen (WDCD challenge leader) en Jonathan Spampinato (IKEA Foundation’s head of comunications & strategic planning) zullen dan alle details van de challenge uit de doeken doen. Vanaf 18 maart is de briefing te vinden op adcn.nl.
Registreren voor de briefing avond, kan hier.
Meer informatie bij de adcn.