EK Retail viert 100-jarig jubileum!
EK Retail behaalt binnenkort een bijzondere mijlpaal. De Europese retailorganisatie, waar het voormalige Euretco deel van uitmaakt, bestaat in 2025 honderd jaar. De eigenaar van winkelformules als INTERSPORT, Hubo en Libris/Blz. viert het jubileumjaar met verschillende evenementen en een grote liefdadigheidsactie voor een gezonde toekomst voor kinderen.
Het huidige EK Retail, dat in Hoevelaken haar Nederlandse vestiging heeft, werd opgericht in 1925. Het doel was om door gezamenlijke inkoop concurrentievoordelen te behalen – een strategie die nog steeds leidend is voor EK. Wat begon als een project van drie Duitse visionaire ijzerwarenhandelaren, is uitgegroeid tot een van Europa’s grootste detailhandelscoöperaties, die in meerdere branches (mode, wonen, doe-het-zelf, sport en boeken) actief is.
Overname en obstakels
De overname van het toenmalige Euretco in 2015 was van groot belang. Door het overnemen van dit toonaangevende retailbedrijf kwamen er in één klap 400 medewerkers en 2.900 winkelfilialen bij. Onder de paraplunaam EK Retail verenigt de internationale groep in 2024 meer dan 4.000 handelaren in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het helpt deze zelfstandig ondernemers en franchisenemers met onder meer inkoop en marketing.
Martin Richrath, EK Retail-CEO: "We hebben met onze onafhankelijke ondernemers de overgang naar de euro, een pandemie, politieke én economische crises doorstaan. Dat komt door de samenwerking met onze retailpartners en de daaruit voortvloeiende kracht. De honderdjarige geschiedenis van EK wordt in belangrijke mate gekenmerkt door deze basishouding."
Nooit stilstaan
Hoewel de marktomstandigheden in honderd jaar sterk zijn veranderd, blijft de taak van EK onveranderd. Het draait nog steeds om retailpartners zo goed mogelijk ondersteunen en ze naar de (digitale) toekomst leiden. Zo blijft de coöperatie de concurrentiekracht van de onafhankelijke detailhandel versterken. “We zijn een organisatie die nooit stilstaat en zich voortdurend aanpast aan veranderingen in tijd, markten en consumentengewoonten”, benadrukt Gertjo Janssen, Chief Retail Officer (CRO) en lid van de Raad van Bestuur. “Daarbij voorzien we onze retailers in grote delen van Europa van assortimenten, concepten en kennis. We zijn zowel een inkoop- als een marketingorganisatie, systeemaanbieder en competentienetwerk. Juist door die combinatie ontwikkelen we ons gezamenlijk verder.”
Een betere toekomst voor kinderen
EK organiseert in haar jubileumjaar tal van evenementen voor retailpartners en medewerkers, die in het teken staan van mensen, verbinding en beweging. Tijdens deze evenementen wordt geld ingezameld voor een goed doel, dat zich inzet voor een gezonde toekomst voor kinderen. EK zal zelf ook een aanzienlijke financiële bijdrage leveren. Hoe groot de donatie wordt, en naar welk goede doel dit bedrag gaat, wordt in de loop van 2025 bekendgemaakt.